Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Momentopnamen uit een "psychiatrische carrière" (vervolg)

Een grijs, stenen beeld van de Christusfiguur in het gezelschap van een discipel bewaakt of beschermt de tuin, gelegen aan de Korvelseweg van de nabijlegen psychiatrische kliniek alsof het een symbool zou moeten zijn van het immense leed dat hier zonder twijfel aan de orde is. In de kille, kale en uitgestrekte gangen, kamers en ruimten van deze voorziening schijnt iedere huiselijkheid of gezelligheid vermeden of uit den boze te zijn, zij het dat een klein klokje met mogelijk antiquarische waarde een dressoir siert waarboven zich tevens een modern aandoend kunstwerk met enige artistieke pretentie bevindt.
Het vignet "GGZ Breburg" weergegeven in oranje letters is overal aangebracht, is als het ware alomtegenwoordig alsof een onbekende overal zijn sporen moest nalaten en alsof dit de trots van de instelling moet demonstreren en de competentie van haar medewerkers waarover geen misverstanden mogen bestaan. Een venster opent de blik op luttele bosschages buiten en op woonhuizen die kennelijk een wereld, een zogenaamd "normale" wereld weerspiegelen waarvan degenen die gedoemd zijn tot het verblijf hier noodzakelijkerwijs moesten vervreemden en die niet meer toegankelijk voor hen is.....

Schrijver: I.Broeckx
4 juni 2023


Geplaatst in de categorie: ziekte

3.5 met 2 stemmen 159



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Wil Heefer
Datum:
4 juni 2023
Email:
hemoonline.de
Een vroeger schoolgebouw, St.Annaschool misschien? Geen beste herinneringen aan die strenge nonnen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)