Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Het rozenkranszakje

Mejuffrouw H. had me de hand gereikt ter verwelkoming bij mijn intrede in de lagere school.
We schreven negentiennegenenvijftig; mijn eerste schooljaar ging in. Tot de lessen behoorde tevens het onderricht in het handwerken onder leiding van zuster T., gekleed in het lange, zwarte habijt; de kap met het stijf gesteven witte front op het hoofd.

Het breien was mij moeilijk aan te leren en met beverige, zwetende en verkrampte handen werkte ik aan het "rozenkranszakje". Het artefact verdiende zeker geen schoonheidsprijs maar door gedegen en wellicht tot wanhoop stemmend was- en strijkwerk van zuster T. mocht het ondanks alles prijken op de jaarlijkse handwerktentoonstelling waar het breiwerkje een plaatsje innam en dankzij zuster T. mocht innemen te midden van de veel meer geslaagde producten van de vlijt en inspanningen van mijn medescholieren.

Schrijver: I.Broeckx
25 mei 2024


Geplaatst in de categorie: school

4.0 met 1 stemmen aantal keer bekeken 14

Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Wil Heefer, 5 maand geleden
St.Annaschool, Korvelseweg 50-er jaren, ook zusters in eenzelfde habijt, ziet men nu niet meer.
Velen zijn toen ook uitgetreden.
Wil Heefer, 5 maand geleden
Weet iemand tegenwoordig nog wat een rozenkrans was?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)