Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Dokter dokter

'Goede morgen mevrouw, U ziet er goed uit', zei m'n huisarts en wendde zijn blik van mijn vakantiebruine voorkomen terug naar zijn computer.
Ik vulde zijn gedachten in; gelukkig, het gaat goed met haar, snel klaar.
Met twintig minuten vertraging op z'n spreekuur maakte hij een gehaaste indruk.
Dit gebeurde vaker en ik had voor de goede orde mijn klachten overzichtelijk op een lijstje geschreven.
Ik schoof dit over de perfect opgeruimde bureautafel naar hem toe.
Omdat ik hem een verkeerde indruk van mijn conditie had verschaft zei ik aarzelend; 'ik ben wanhopig, heb slechts tien minuten de tijd, maar heb dit consult goed voorbereid.'
Met een doorlopende schuifbeweging kwam mijn papiertje ongelezen naar mij terug.
'Zo werkt dat niet, kom met het hoofdprobleem', zei hij vastberaden.
'Het hoofdprobleem zit voor U, hier zit; 'hardnekkige slapenloosheid' zei ik terwijl ik meerdere op mijn lijstje opgenoemde klachten voelde opkomen.
'Geirriteerdheid, overmatige transpiratie en hartkloppingen' riep ik hem toe.
Met de laatste toevoegingen aan m'n 'hoofdprobleem' overtrad ik de regels.
Hij keek op van zijn scherm en vertelde mij dat er maar een klacht per spreekuur behandeld kon worden. Twee pleisters plakken was nog wel te doen.
Ik moest niet van die hoge eisen stellen door met een lijst te komen.
Hij stond op, begaf zich naar een wandschap tegenover zijn computer en overhandigde mij een formulier.
Het was een 'test'; ik moest aankruisen; ja, nee of 'n beetje.
Ik was snel klaar, binnen de tien minuten met vijf maal 'ja' en tien maal 'een beetje'
'Dat is niet concreet', zei m'n huisarts
'Mijn lijstje wel'
'Kun je er thuis nog eens rustig naar kijken?'
'Natuurlijk, vannacht heb ik alle tijd', antwoordde ik en vroeg meteen om de andere 'testformulieren' van zijn schap over stressincontinentie, maagzuurproblemen, angstklachten en zelfs impotentie. Je kon ze maar beter in huis hebben, bedacht ik me. Dat kon uiteindelijk weer een consult of te wel tien minuten schelen.

Bij mijn vervolgafspraak stelde de dokter enkele vragen.
'Drinkt U?'
'Natuurlijk'
'Hoeveel?' vroeg hij bezorgd en reikte naar een folder van de A.A.
'Ik drink altijd de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 'n liter of twee'
'Wijn?'
'Nee water; dat wil zeggen ik doe veel water bij de wijn'.
Gemiste diagnose, scheen hij te denken, maar keek wel opgelucht.
Vervolgens was zijn vraag of ik moeilijk keuzes kon maken.
'Meestal niet, maar nu wel', zei ik.
'Hoezo dat?'
'Ik vraag me af of ik nu zal vertrekken of deze tien minuten vol zal maken.'
Met een lijstje 'slaaphygienische adviezen' en een recept verliet ik z'n spreekkamer.

Het is maar dat je het weet; meerdere klachten op een consult is not done maar meerdere consulten voor een klacht is okee

Schrijver: Tracy Rossy, 18 september 2006


Geplaatst in de categorie: welzijn

2.2 met 13 stemmen 2.038



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)