Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Pover Weesp

- een cursiefje -

Men vraagt mij weleens, hoe kom je aan inspiratie voor je gedichten.
Welnu, poëzie is met wijdopen ogen door het leven gaan en tot je verbazing merken, dat het inderdaad op straat ligt, je moet het alleen even oprapen voordat het teloor raakt.
Hoe dikwijls gingen we niet voorbij aan die ogenschijnlijk nietszeggende opschriften.

Als ogen van de trein,zag ik door de jaren heen de wervende slogans,ontsproten uit creatieve breinen,waarvan ik er enkele wil toelichten.
Zo stond er jarenlang met witte verf op een blinde muur van de fietsenstalling te Naarden-Bussum de kreet: "HEB VERTROUWEN IN JEZELF"; het mocht niet baten, de tekst is weggevaagd, waarschijnlijk vanwege een chronisch gebrek aan zelfvertrouwen.

Tussen de stations Naarden-Bussum en Weesp las ik in reuzenletters op een schuur de waarschuwing "ROKEN IS MOORD", die inmiddels ook al is verdwenen.
In Hilversum zat vishandel Boor, met de pakkende zin:
"VIS VAN BOOR,LEKKER HOOR".
Meer bekend bij menigeen is houthandel Jongevos in Amsterdam die met de slogan:
"DE BESTE BOMEN UIT HET BOS VINDT U ALS HOUT BIJ JONGEVOS" nog dagelijks aan de weg timmert.

Dit kan niet meer gezegd worden van het levensgrote billboard dat lange tijd bij Weesp heeft gestaan met daarop de woorden: "Pover Weesp."
Dat stond nou niet bepaald uitnodigend, maar een bron van inspiratie was het wel.

Schrijver: Lejo van Kuijeren, 22 februari 2007


Geplaatst in de categorie: reizen

3.9 met 22 stemmen 1.217



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)