Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Koken met Drebd. Een fragment...

Goedemiddag dames en heren. Welkom bij 'Koken met Drebd'.
Ik ben Françoise uw moderator of onderhandelaar, beter gezegd.

'Goedemiddag Drebd, wat gaan we klaarmaken vandaag?'
'Ewel, Françoiseke, vandaag gaan we voor de verandering eens een scampi stoverij maken!'
'Scampi stoverij? Tiens!'
'Een mens moet inventief zijn, nietwaar?'
'U weet wat u doet allicht.'
'Wat dacht je? Dat ik maar wat uit mijn nek klets? Nee, nee, wij gaan hier de ware geheimen van het koken onthullen! We beginnen met een propere lei! Uiterst belangrijk! We kletsen eerst een paar emmers zeepsop over het aanrecht en in één ruk door over het keukengerei, want dat was nog niet afgewassen!'

'Tiens, zeer euh..onorthodox? U bent autodidact?'
'Allicht! De dingen die we hier gaan te zien krijgen leren ze op geen kokscholen! Geheid! Enfin, nu alles goed nat is, gaan we ons inleven in de zuiverheid van het koken! Koken is in de eerste plaats een zuivere aangelegenheid!'
'U zegt het!'
'Nu we zover zijn, gaan de kleren uit!'
'De kleren uit? Enfin, dit is een tv-programma!'
'Wat dacht je? Je moet als het ware het contact met de aarde bewaren! Zich inleven! Met de blote voeten in het zeepsop, om het gevoel van het sudderen aan te voelen! Zuiverheid! Om zich één te voelen met het natte potje, om het zo eens uit te drukken! En dan vloek je nog eens! Gatver!'

'Maar....'
'Ik dacht het al! Een nat potje is Sanscriet voor U zeker? Zullen we? Overslaan dan maar! Dat wil dan leren koken..tssk! Kurkentrekker is uw naam, ja!!'
'Euh, kunnen we niet doen alsof? Misschien..!'
'Jij heet Françoise zeker, ik dacht het al! Enfin, overslaan dan maar! Gatver! Net nu we bij de link creatief erotisch met groenten kwamen! Vloeken mogen we toch nog wel zeker? Ewel?'
'Goed, ik denk het wel, het is al na acht uur...goed...euh, gatver!'
'Aha, nu beginnen we reeds ergens te komen! O ijdelheid der stronken! Enfin...Niet getreurd. Nu komen de groentjes! Je pakt dat allemaal samen en laat dat vallen op de grond!'
'Op de grond laten vallen?'
'Tuurlijk, tuurlijk, voedselhygiëne voor alles, dacht ik! Komaan! Geheid!'
'Heuh!'
'Uiterst effectieve methode! Alle groenten die aan de grond blijven kleven, gooi je in het afval! Te lang gewacht met consumeren zou ik zeggen! Alles wat terugkaatst vang je op en je tracht je geld terug te krijgen van je groenteman! Je vertelt hem natuurlijk niet dat die paprika's al twee jaar achter je kast lagen! Dan kun je wel naar je geld fluiten!'
'Tja, uiteraard!'
'Nu de groenten geschift zijn of gescheiden laten we maar zeggen, gaan de groenten de pot in!'
'Moeten die groenten niet gesneden worden dan?'
'Komaan zeg, waar is je medeleven? Koken is eerst en vooral respect voor je ingrediënten! Me dunkt is dat koken al pijnlijk genoeg, niet? Daarbij, dat kookt wel tot moes en is toch maar om in je mond te schuiven toch? Waar haal je het? Het lef alleen al! Gatver!'
'Sorry ich habe das nicht gewüst!'
'Ja, dat zeiden ze allemaal! Maar enfin, tot de orde der dingen! Nu gaan we de scampi's sorteren!'
'Sorteren op grootte?'
'Neen, op geslacht natuurlijk! Ik haal er al de vrouwtjes uit! Die bef ik eerst nog even voor ze de pot ingaan! Hoe zou je zelf zijn? Zou je niet liefst sterven in een intens orgasme? Logica, logica!'
'Gatver! Euh, sorry..'
'Aah, neen, neen, zeer goed zelfs, je begint het te begrijpen!'
'Enne, de mannetjes?'
'Pijpen daar begin ik niet aan! Veel te omslachtig! Dat blijft dan tussen mijn tanden zitten! Nee! Die stuur ik terug met de pakketpost naar de vismijn! Waren het nu biefstukken! Daar is nog pak aan hé! Maar mijn slager wil daar niet van weten! Enfin, hij doet maar! Waarschijnlijk pijpt hij zijn stieren liever zelf! De geniepigaard! Maar ik ben hem aan het boycotten, ik koop alleen nog konijnen bij hem! Kleiner dan konijnen ga ik niet!'
'Tja, het ware contact met de grond!'
'Zo is dat! Ben ik blij dat al die uitleg toch tot iets dient!
'Euh, ik ben één en al oor!'
'Het zal best wezen, ik ga het geen tweemaal zeggen! Maar enfin, nu de afwerking! Nu gaan de gebruikelijke kruiden erin! Zout, peper, tijm, harissa en meer van dat spul!'
'En dan eventjes laten sudderen?'
'Inderdaad, inderdaad!'


'Wel, proef eens!'
'Wel, ..lekker, ja, heel lekker!'
'Dan komt nu het grootste geheim! Je wilt toch niet iets eten dat je alle dagen kunt eten! Je kunt alle dagen iets lekker eten! Nee, we gaan er iets speciaal van maken!'
'Tiens, ik ben benieuwd, gaat het dan nog lekkerder worden?'
'Geheid, wees maar zeker! Een speciaal smaakske, daar zijn we op uit! Ha..even denken! Hmm, bananen, ja en eens denken, hmm, een bounty of twee! Wat denk je?
'Huh?'
'Ja, bananen en bounty's is dat niet lekker?'
'Euh jawel!'
'Ewel nu is het een kwestie van slim zijn! Een banaan, een bounty en scampi's! Drie lekkere dingen toch? Als je dat nu samen gooit kan dat toch niet slecht zijn? Eén lekker ding plus één lekker ding is nog altijd twee lekkere dingen toch? Ik ben gewoon een genie, ja!'
'Gatver!'
'Geniaal toch! Eens proeven?'
'Euh, dames en heren, de uitzending zit erop, tot volgende week! Dit was Drebd en Françoise!'
'Euh..Misschien nog een kiwi erbij?

Schrijver: Manuel Van den Fonteyne, 20 augustus 2007


Geplaatst in de categorie: voedsel

2.3 met 6 stemmen 752



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)