Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Nuchter

Soms heel soms kun je denken dat alles onderdeel is van een groter plan.
Een groter geheel. Alsof alles wat gebeurt als puzzelstukjes in elkaar past.
Een masterplan dan wel te verstaan. Niemand zou dit ooit kunnen bedenken.
Het zit erg wiskundig in elkaar.

Zo doe je bijvoorbeeld boodschappen en haalt voorraad. Dit omdat de buurtwinkel gaat sluiten en in een nabije toekomst midden in de winter op de fiets boodschappen halen niet erg aantrekkelijk lijkt. Dan ineens besluiten ze dat ze de winkel gedurende de winterperiode open houden.
Je denkt dan dat er een kwaad plan gesmeed is, alleen om de verkoopcijfers te verhogen? Dit is dan wel een erg simpel voorbeeldje.
Maar toch!

Tja, je kunt besluiten deze tegenvaller, want dat is het echt wel met al die voorraden in je kast, om te draaien tot iets positiefs.
Okee, nooit had dit mens voorraad, nu dus wel.
Wel een leuke gedachte.
Toch gebeuren er zoveel meer zaken dat het gevoel je bekruipt dat dit allemaal vooropgezet is.
Zou men hierdoor paranoïde kunnen worden?
Als men goedgelovig is kan dit voor zo'n persoon alleen het tegenovergestelde betekenen. Hij wordt vermoedelijk onverschillig.

Toch zijn er ook belangrijkere zaken zoals de prijs van de dollar en de inzakkende huizenmarkt van de USA aan de orde.
Er zijn hele scenario’s bedacht voor wat dit zou betekenen voor de rest van de wereld. Maar eigenlijk weet niemand het precies. Je kunt natuurlijk een paar euro’s van de bank gaan halen voor het geval de banken save willen spelen als het echt helemaal fout gaat in Amerika.
Het zou kunnen gebeuren dat ze dan een paar dagen dicht zijn.
Dan heb je in elk geval geld om die paar dagen boodschappen te doen!Misschien dat je dan een paar dagen geen geld kunt opnemen, maar ja wat zou er vervolgens gaan gebeuren als er van die onverschilligen zijn die persé een stokbroodje ham willen eten en dat terwijl de winkels door de banksluiting een paar dagen dicht zijn?
De mens is dus inmiddels onverschillig gemaakt, dus gaat hij de winkel plunderen omdat hij een paar dagen geen geld heeft. Vervolgens zijn er meerdere mensen die denken dit ook te moeten doen.
Totale chaos dus.

Nu ja, je zou er bang van worden, dan toch maar ook onverschillig worden of zou dat 'nuchter zijn' heten?

Schrijver: Eva Mensch, 3 november 2007


Geplaatst in de categorie: filosofie

3.0 met 2 stemmen 294



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)