Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Een gesluierd treingesprek

Beiden stonden ze op het perron op hun trein te wachten. Ze keek de ander vol verbazing aan. Het was een mooie jonge vrouw, vrij lang met prachtige ogen. Duidelijk een West-Europees gezicht, dat wel, maar dan die sluier??
Vreemd was het, het hoorde niet vond zij.

Even later kwamen ze tegenover elkaar te zitten. De gesluierde vrouw maakte inmiddels met een mascararoller haar ogen op. Dat was toch wel het toppunt bedacht ze zich. Eerst je hoofd bedekken omdat je bang bent mannen te verleiden en dan je ogen gaan opmaken?
Alsof de gesluierde vrouw wist wat de ander dacht, glimlachte ze tegen haar en verklaarde dat ze naar haar moeder ging. Die wil niet dat ik met een sluier thuiskom en tja ik pas me aan, zei ze. Bovendien vertik ik het mijn ogen niet op te maken verklaarde ze verder.
Zo begon een levendig gesprek vol vragen en nieuwsgierigheid.
Je bent zeker met een moslim getrouwd?
Nee hoor was het antwoord, ik ben vrijgezel.
Het toppunt !!, maar waarom maak je je ogen dan op, als je wel een sluier gaat dragen, vroeg ze haar.
De vrouw bleek zich tot de soenitische tak van de islam te hebben bekeerd.
Dat is toch die groep die altijd tegen de sjiieten strijdt, begon de ander.
Maar wat is daar de meerwaarde van, was de volgende vraag.
Ik voel een diepe vrede in mijn hart, was het antwoord.

Inmiddels luisterde de hele coupé mee en haar verbazing veranderde in overmoed en ze vroeg haar van alles.
Maar al die teksten dan in de koran, gaf ze als antwoord in de volle coupé.
Wilders wil toch niet voor niets zo'n film daarover maken, vervolgde ze!

Het bleek dus niet waar te zijn van al die lelijke teksten volgens de gesluierde vrouw. Ach, er zijn meerdere vertalingen, zei ze en het is Wilders'goed recht om daar een film over te maken.
Dat is pas vrijheid van meningsuiting!

Spontaan drukte de vrouw haar gesluierde landgenoot de hand en ze glimlachten naar elkaar.
Vanaf nu zal ik genuanceerder gaan denken over de islam, zei ze vervolgens.
Ik vind de vrijheid van meningsuiting net zo belangrijk verzekerde de ander. Ze bedankten elkaar voor de interessante en vriendelijke ontmoeting.
Voldaan, maar ook verwonderd stapte de ongesluierde vrouw uit de trein.
Ze was op de plaats van bestemming.

Schrijver: Eva Mensch, 29 januari 2008


Geplaatst in de categorie: religie

2.2 met 5 stemmen 338



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)