Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Mijn mening

Ik vind het belangrijk een mening te hebben en indien van toepassing te mogen geven.
Soms zijn mensen dan beledigd of zo, iets wat ik dan niet begrijp.
Het zou toch zo moeten zijn dat je een anders mening respecteert en dat je niet in groepjes van "voor en tegen" wordt verdeeld.

Toch lijkt het er tegenwoordig op dat de tegenstellingen van meningen verharden.
Je behoort niet meer bij de neutralen maar bij de linksen of bij de rechtsen, dat schijnt erg belangrijk te zijn.
Waarom kun je niet gewoon jezelf zijn en waarom moet een mens altijd in een vakje geplaatst worden?
Voor mij bestaat er geen vakje of groepje.
Ik ben gevormd door het leven en probeer er het beste van te maken.
Ik gun ieder zijn mening en als ik merk dat de mening duidelijk anders is dan de mijne, dan houd ik me tegenwoordig wat stiller en zeg hooguit: "Ik heb een andere mening".

Die laatste zin heb ik van mijn jongste zoon gestolen en het stopt meestal een aankomende agressieve discussie, die ik ten alle tijde wil vermijden.
De kunst is om bij scherpe meningsverschillen "het neutrale", ofwel de minder harde tegenstellingen te zoeken.
Iets wat natuurlijk wel zijdelings met het onderwerp te maken heeft, maar waar in elk geval over gepraat kan worden.
Dat lukt vaak en een ieder is dan tevreden.

Ik had mijn vriendin een paar dagen op bezoek en het is ons gelukt om te praten over delicate zaken die momenteel erg in het nieuws zijn.
Allebei hebben we een andere mening, maar we respecteren elkaar met elk onze eigen mening.
Heerlijk is dat.

Schrijver: Eva Mensch, 21 maart 2009


Geplaatst in de categorie: psychologie

3.5 met 8 stemmen 388



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)