Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Ruzieachtig

‘Het is niet iets van jou alleen, het geldt voor alle vrouwen’.
Hij staart naar het computerscherm. In zijn rechterhand een mok koffie, zijn linkerarm en elleboog losjes op tafel. Benen gestrekt voor zich uit.
‘Alle vrouwen in Nederland. Het is Opzij-taal, je moet als man voortdurend verantwoording afleggen’.
Hij neemt een slok van zijn koffie. Poes Karel zit naast hem op de grond. Vol overgave kijkt het beestje naar zijn baas.
Ze knikt en ziet hem welwillend aan. Hij tuurt nog steeds naar het scherm.

‘Of het is gewoon niet zo’n leuke eigenschap van mij’, brengt ze in. Ze staat in de kamer. Wrijft in haar handen en kneedt haar vingers.
Ze heeft liever dat het over háár gaat en niet over alle vrouwen. Die moeten het zelf maar uitzoeken.

‘Is er nog meer wat je kwijt wilt, wat jou irriteert. Aan mij’, voegt ze er met nadruk aan toe. Ze knijpt hard in haar duim.
Moedig, dat is ze. Terwijl ze toch vaak een angsthaas is.
Goed luisteren Karin, spreekt ze zichzelf toe, wees Volwassen.

'Nou ja, die ruzieachtige sfeer, die ben ik zat’. Hij verandert van houding. Met het gekraak van zijn stoel springt Karel op en vliegt de keuken in. Onverstoorbaar zet Mark zijn mok neer en kijkt haar tenslotte aan.

‘Oh’. Ze zegt het wat onnozel. Heb je hier een voorbeeld van?’ Ondertussen masseert ze haar pink tussen duim en wijsvinger.
Als jij met een nieuw truitje aan beneden komt en vraagt: Kan dit?
En dan even later zegt: jij geeft ook nooit antwoord’, dat soort ruzieachtige sfeer bedoel ik’.
Zijn stem klinkt verraderlijk rustig. Ze knikt, van herkenning. Het is beter zo weinig mogelijk woorden te gebruiken.
Ze is blij dat ze het voorbeeld herkent. Als ze het maar begrijpt, dan kan ze heel veel aan.

Even later loopt ze de trap op. Jee, alle vrouwen, alle vrouwen in Nederland. Zouden we het allemaal wel in de gaten hebben? Dat we zonder hierop uit te zijn onze mannen voortdurend beschuldigen, ter verantwoording roepen en kwetsen?

Ik zou eigenlijk een vrouw voor hem moeten zoeken, denkt ze plotseling. Een vrouw buiten Nederland. Ja, en niet alleen zoeken maar ook halen. Naar Nederland halen. Dat is pas echte liefde!

Schrijver: Mohair
Inzender: Monique Louis, 8 december 2009


Geplaatst in de categorie: vrouwen

3.0 met 1 stemmen 467



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)