Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Cola.

Uit de luidspreker van de radio klonken vrolijke wijsjes. Mijn vrouw zat aan de grote tafel midden in de huiskamer. Met een nors gezicht was ze de lange onderbroeken van mij aan het verstellen.
'' Hé ouwe, hoe krijg je het voor elkaar steeds die grote gaten in jouw broeken? Ik blijf aan het stoppen. Waarom draag je geen korte onderbroeken met dat warme weer?''
''Ik wil warmte aan mijn benen, darling. Wanneer mijn benen warm zijn, dan is de rest van mijn lijf ook warm. Mijn vader droeg ook in de zomer lange onderbroeken en had nooit last van spierpijn.''

''Ben jij nou een vent, je moet je niet zo dik aankleden, helemaal niet gezond, man. Is die broek die je aan hebt ook stuk?''
''Ik geloof het wel, ik moet nodig nieuwe hebben en liefst hele dikke, want die ik nu aan heb zijn veel te dun.''
''Weet je waarom ze zo gauw stuk gaan, ouwe? Ik weet het, want ik zie je de hele dag aan je kont krabben, daar komt het door. Je hebt natuurlijk jeuk en daar weet ik een goed middel tegen, je moet meer cola drinken, goed tegen de jeuk. Kijk maar naar mij, ik loop toch ook niet de hele dag aan mijn kont te krabben.''

''Dat zeg je wel, maar jij wordt weer veel te dik van al die cola die jij achterover slaat. Weet je wel, dat in één glas cola drie suikerklontjes zitten. Gisteravond heb ik goed opgelet, je dronk wel zes glazen.
''Je hebt gelijk halvegare, maar ik vind cola heerlijk, vooral dat bruisende ervan. Diëten helpen mij niet, want ik houd ze toch niet vol.''
''Dat weet ik al lang, darling.''

''Nu we het toch over cola hebben zou ik wel eens willen weten wie dat uitgevonden heeft, die persoon heeft in mijn ogen een standbeeld verdiend, weet jij het?''
''Toevallig heb daar iets over gelezen, darling.''
''Wie was het dan?''
''Ruim honderd jaar geleden is die drank uitgevonden door een apotheker, genaamd John Pamberton. Het was een goed medicijn tegen hoofdpijn en vermoeidheid. In 1890 werd het al langs de weg op karretjes verkocht voor vijf cent per glas. Deze drank werd wereld beroemd en is nu overal te koop.
Weet je waarom die colafles uiterlijk zo mooi is?''

''Geen idee.''
''Ze hebben die fles gemaakt naar de vorm van een vrouw, vandaar die mooie rondingen. Ze hebben natuurlijk een vrouw genomen die daaraan voldeed, dus niet jouw figuur. Wanneer die uitvinder jou als model had genomen, dan was het niks geworden.''
''Je moet je gore opmerkingen voor je houden, heb ik dat.''
''Niet meteen kwaad worden hoor, je kunt ook nergens tegen.''
''Ik ga verder, want ik weet ook wie de colafles heeft ontwikkeld. Dat was de glasblazer Samuelsson, die de juiste rondingen ook had afgekeken van de cacaoboom.

De naam cola is afkomstig van de cocaplant. De samenstelling van deze drank is geheim. Wel is bekend, dat oorspronkelijk cocaïne in de drank zat, maar tegenwoordig is dat cafeïne. Verder bestaat deze drank uit koolzuurhoudend water, fosforzuur en karamel als kleurstof.''
''Hoe weet jij dat allemaal?''
''Lezen en nog eens lezen en natuurlijk onthouden en je weet dat ik een goed geheugen heb, ik weet nog precies wanneer wij voor het laatst seks hebben gehad.''
''Wanneer dan?''

''Dat was op achtentwintig mei tweeduizend zes van half één tot vijf over halféén.''
''Drie keer per jaar is genoeg, dus niet zeuren, ouwe.''
''Dat zeg je nou wel, maar zo dwing je een man lieve woordjes tegen zijn aantrekkelijke buurvrouw te zeggen en ik heb gemerkt, dat ze het leuk vindt, want ze knipoogde naar me.''
''Laat ik het niet merken, vlerk.''
''Weet je wat ook het geval is, darling?''

''Wat dan?''
''Veel mensen worden opgewekt als ze cola drinken, dat komt door de cafeïne en het geeft een licht bittere smaak aan de drank. De koolzuur in de drank maakt haar sprankelend met een bruis effect en de fosforzuur tenslotte geeft een pittige smaak.''
''Helaas merk ik die opgewektheid niet bij jou, ouwe. Weet je waar ik nu trek in heb?''
''Toch geen cola, hé?''
''Jawel, maar dan met een tic.''
''Daar gaan we weer.''

Schrijver: kees niesse, 20 april 2011


Geplaatst in de categorie: drank

4.0 met 1 stemmen 177



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Janny Ridderbos
Datum:
21 april 2011
Email:
janny.ridderbosskynet.be
Een heerlijk verhaal om te lezen. Ik heb er smakelijk om moeten lachen. Beeldend beschreven, Kees.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)