Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Kijk eens naar boven

Wouter en Mien zitten in de tuin te genieten van het mooie weer.
''Het is me wel een lente hé, alle dagen volop zon, uitzonderlijk vind ik dat, darling. Ondanks de droogte zijn alle planten en bomen weer mooi groen geworden.''
''Zeg ouwe, je zit daar nou wel, maar mij laat je buffelen en wanneer ga je de tuin nou eens opknappen. Je zit al een paar dagen in de zon te bakken en moet je eens om je heen kijken, hoog gras en overal lege bier blikjes, ga liever wat doen, luiaard dat je bent.''

''Vandaag doe ik niets, maar morgen ga ik de tuin opknappen, dat beloof ik je.''
''Doe geen overhaaste belofte man, want morgen ben je dat weer vergeten of je zegt hetzelfde. Ik ken je.''
''Kijk eens naar boven, wat zie je daar hoog in de lucht?''
''Ik zie de zon, verder niets, ja een paar meeuwen.''
''Niet naar de zon kijken, dat is gevaarlijk voor je ogen. Maar wat zie je om de zon heen?''

''Waar heb je het over man, daar is niks te zien, alleen de blauwe lucht.''
''Juist, dat wilde ik horen. Mooi hé die blauwe hemel, maar waarom is die blauw, weet je dat eigenlijk wel?''
''Natuurlijk weet ik dat, ouwe. God heeft die hemel blauw gemaakt, want Hij heeft alles geschapen. Misschien vond Hij blauw wel een mooie kleur en probeer mij niet tegen te spreken, want je zal wel weer een andere mening hebben, dwarsligger dat je bent.''

''Toch is er een wetenschappelijke verklaring voor, darling.''
''Wat bedoel je?''
''Ik bedoel dus waarom de hemel blauw is.''
''Ik verander mijn mening niet, eigenwijs manneke. God heeft de hemel blauw gemaakt en hou er nou maar over op.''
''Moet je nou eens luisteren en mij niet steeds in de rede vallen. Ik heb gelezen, dat ruimtevaarders alleen maar een zwarte hemel zagen. Alleen de zon, de sterren en de maan geven licht, verder is alles pikzwart .''
''Ik word kriegel van je, man. Volgens mij zit je zwaar te liegen of je probeert mij een loer te draaien. De hemel is blauw en je neus ook, maar dan van de drank.''

''Luister nou eens naar me, dan zal ik het je uitleggen. Je weet, dat de zon wit licht schijnt, maar in dat witte licht zitten alle kleuren.''
''Het moet toch niet gekker worden, volgens mij begin je achterlijk te worden. Hoe bestaat het, dat in het witte licht van de zon alle kleuren zitten, dat is onmogelijk, man.''
Ik zal het verder uitleggen. Je weet ook, dat de aarde een dampkring heeft, dat wil zeggen, dat rondom onze planeet een dikke laag bestaat van zuurstof, stikstof en andere gassen.
De geleerden hebben vastgesteld, dat het witte zonlicht bij het ingaan van de atmosfeer, dus onze dampkring, afgebogen wordt door de daar aanwezige luchtmoleculen, stofdeeltjes en waterdamp.

Nu wordt het ingewikkeld, darling. Het blauw in het witte licht heeft een veel grotere golflengte en daardoor wordt het vele malen sterker verstrooid. Dat verschil in verstrooiing van het licht is de oorzaak, dat de kleur van de hemel blauw is. Meer weet ik er ook niet van.''
''Ik snap er niks van ouwe, maar ik vind het fijn, dat de hemel nu blauw is, dan valt er geen regen, maar ik blijf bij mijn standpunt, dat God de hemel blauw heeft gemaakt, want Hij weet alles en de geleerden kletsen maar wat. Ik zal een biertje voor je inschenken, want je hebt het weer behoorlijk te pakken.''
Hij hield verder zijn mond maar dicht.

Schrijver: kees niesse, 3 mei 2011


Geplaatst in de categorie: natuur

2.0 met 1 stemmen 135



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)