Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Erwtensoep

''Wat zullen we vandaag eten, Wouter?''
''Ik heb een idee Mien, het is toch erg warm, ik maak erwtensoep. Dan heb jij een gemakkelijke dag. Hoe vind je dat, darling?''
''Je bent een schat, maar dat is toch winterkost en je moet eerst de erwten in de week zetten, een hele nacht?''
'' Weet je nog darling toen we 57 jaar geleden aan het wandelen waren in de omgeving van Arnhem en het erg warm was en wij plaats namen op een terras van een hotel, de ober vroeg wat wij wilden drinken?''

''Ja, jij weer met je achterlijk gedoe, je vroeg een heerlijk kop erwtensoep met worst.''
''En wat zei de kelner?
Ja mijnheer, u wordt op uw wenken bediend, dus erwtensoep, mijnheer?''
''Doet u maar'', zei ik. Even later kwam hij met een grote kom erwtensoep op een dienblad aanlopen, het smaakte mij bij die hitte voortreffelijk. Jij nam toen een glas cola, weet ik nog.

Darling, ik ga verder, jij hebt vandaag een makkie, ik ga koken en neem spliterwten, die hoef je niet een nacht in de week te zetten.''
''Zal mij benieuwen wat je ervan terecht brengt, maar toch jofel van je, dat jij wilt koken.''
Hij ging meteen aan de slag en ging naar de supermarkt en kocht een pond spliterwten, twee varkenspoten en twee karbonaden en een zak erwtensoepgroenten met een beetje knolselderij en ook nog een rookworst.

Toen hij weer thuis kwam dronk hij eerst met Mien een kopje koffie en een gevulde koek erbij. Daarna ging hij naar de keuken en zette een grote pan met ruim anderhalve liter water op het gas. Daar deed hij bijna vier ons spliterwten in, na die eerst gewassen te hebben en een eetlepel zout. Aanvankelijk wilde hij de erwten meteen uit de zak in het water gooien, maar dat mocht niet van Mien. Eerst de erwten wassen had ze gezegd.

Verder deed hij de varkenspoten, twee karbonaden en een laurierblaadje bij het water en bracht dat aan de kook en liet het vervolgens ongeveer een uur op een zacht vuur sudderen. Tenslotte de groenten en na nog ongeveer een uur de rookworst. Daarna haalde hij de varkenspoten eruit. Daar deed hij verder niets mee, maar de karbonaden sneed hij in kleine stukjes en gooide die weer in de soep. Ook de worst sneed hij in plakjes en weer in de soep.

Mien kwam af en toe naar de keuken en was trots op haar man, want zolang ze hem kende had hij nog nooit een vinger uitgestoken in de keuken, zelfs was hij te beroerd de vaat af te drogen. Wat was er met hem aan de hand?, dacht ze.
''Je soep ruikt goed, ouwe. Hoe wist je dat allemaal?''
Kijk, ik heb hier een recept van mijn moeder. Ze zat vroeger op een huishoudschool en daar moesten de meisjes koken leren. Ze moest ook een keer erwtensoep maken en het recept heeft ze toen opgeschreven in een schrift, kijk maar. Er staan nog meer recepten in. Die wil ik ook een keer proberen.''

''Dan ben je er wel laat achter gekomen, ouwe. We zijn bijna tachtig en nu kom je met je kookkunst, want je hebt mij al die jaren laten beulen in de keuken.''
''Ik zag toevallig dat schrift op zolder liggen in een ouwe tas. Het ziet er niet uit zeg, maar mijn moeder had een mooi handschrift en het erwtensoeprecept is goed te lezen.''

De soep was klaar.
''Vanavond eten wij heerlijk, darling. Ik heb ook roggebrood en katenspek meegenomen, dus smullen straks. Ik laat de soep nu afkoelen, dan smaakt ze nog lekkerder wanneer ze weer opgewarmd wordt.''
Terwijl het tegen zes uur avonds in de huiskamer nog 29 graden Celsius was smaakte de erwtensoep overheerlijk. Mien was erg trots op haar man.

Schrijver: kees niesse, 9 mei 2011


Geplaatst in de categorie: voedsel

2.0 met 1 stemmen 781



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)