Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Wouter vindt de buurman lastig

Verderop in de straat woont buurman Wim, een gelovige man, die vaak bij Wouter en Mien aanbelt en vraagt of hij over de bijbel mag vertellen. Mien had er wel oren na, maar haar man niet zo. Toch was het zijn eigen schuld, omdat hij erin had toegestemd een bijbel gratis in ontvangst te nemen van zijn buurman. Op een middag was Wim er weer en praatte met vol enthousiasme over hoe mensen waren geschapen. Mien luisterde met volle aandacht, maar Wouter dacht laat hem maar kletsen, hij had meer interesse in een borrel.

Die werd dan prompt geschonken door zijn vrouw en de buurman was er absoluut niet vies van. Toen die er vijf op had werd hij ordinair en sloeg tijdens een dansje Mien op haar dikke kont en kneep erin. Dat had hij beter niet kunnen doen, want hij kreeg meteen een klap voor zijn harses. Hij schrok daar geweldig van en bood zijn excuus aan, die Mien aanvaardde. Hij mocht voortaan wel van haar komen om over de bijbel te praten, maar kreeg geen jenever meer. Hij kon er gewoon niet tegen en werd baldadig.

Hij kreeg koffie en begon toen met een enigszins lallende stem over Adam en Eva te praten. Wouter had meteen de pest in, maar Mien toonde belangstelling en had al weer spijt haar buurman een klap te hebben gegeven.
Toen begon hij:
''Luister, je weet dat alle mensen de voorouders zijn van Adam en Eva.''
''Hallo buurman, dat staat wel in de bijbel, maar de wetenschap denkt daar anders over, wij komen uit een enkele cel, die heel vroeger is ontstaan', zei Wouter.

'' Oké Wouter, jij bedoelt de evolutie en die heeft God tot stand gebracht, want heel vroeger heeft God eerst de dieren geschapen, zowel op het land als in het water. Hij zag toen in Afrika apen rondlopen en dacht als ik die apen nou verder laat ontwikkelen, dan zou er iets ontstaan als Zijn evenbeeld, mensen genaamd, en die zullen mij aanbidden.''

Wouter kon het niet meer aanhoren en kreeg krampen in zijn buik en liet een harde wind.
''Vuile schoft'', zei Mien.
Wim ging gewoon door met zijn verhaal, en zei:
''Weet je wat God toen heeft gedaan, hij heeft een mannetjes aap aangewezen als Adam en een vrouwtjes aap als Eva. Hun nakomelingen kwamen in de evolutie terecht en gingen steeds meer lijken op de tegenwoordige mens, daar ging dus een hele tijd overheen.

''Buurtjes, jullie weten , dat apen streken hebben, ze zijn soms agressief en stelen als de raven. Nou hoeft je maar naar de televisie te kijken of de krant te lezen, dan zie je hetzelfde bij de mensen, niet allemaal natuurlijk, dus is mijn conclusie, dat we nog steeds aap zijn. God heeft daar vreselijk spijt van en ziet dagelijks met tranen in zijn ogen hoe de mensen elkaar naar het leven staan. Miljoenen mensen zijn vermoord in oorlogen. Zes miljoen onschuldige joden zijn door de Nazi's vergast. Wat is dat voor een wereld?

Dat kon zo niet doorgaan, dacht Onze Lieve Heer, hij wil een rechtvaardige wereld, waar kinderen niet dood gaan van de honger.''
''Wat wil Hij dan doen om een rechtvaardige wereld te krijgen'', zei Wouter.
''Zal ik je vertellen, het is nu wachten op de terugkeer van zijn zoon Jezus Christus, dan zal er een nieuwe wereld ontstaan van lieve mensen die elkaar helpen en bijstaan in tijden van nood.''

''Je kletst uit je nek Wim, want dat gebeurt nu ook al, vooral ons land heeft vele acties gehouden en geld ingezameld om mensen in nood te helpen. Trouwens ik geloof niet, dat Jezus terugkomt uit de hemel, we zijn maar een toeval. Er is verder niks en als er werkelijk een God bestaat, waarom laat hij dan al die ellende toe?''
'' Beste Wouter, praat niet zo dom, God heeft de mens een eigen verantwoordelijkheid gegeven, maar saboteren zijn geboden, vandaar al die ellende.''

Wim stond op van zijn stoel en zei:
''Ik ga naar moeder de vrouw, want het eten zal wel klaar staan, we eten hachee. Bedankt Mien voor de borrel en koffie, de mazzel hé.''
Wouter was blij, dat hij weg was, want dan kon hij weer een borrel inschenken, want Mien had de fles verstopt, want de buurman was in staat die zelf te pakken en voor zijn eigen in te schenken.

Schrijver: kees niesse, 14 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: religie

3.0 met 2 stemmen 1.132



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
14 augustus 2011
Email:
hmessielive.nl
Twee tamelijk bekrompen geesten spreken elkaar tegen. Dit alles is een klucht voor ruimer denkende mensen. Schepping en evolutie kunnen in zekere zin met elkaar samen gaan, hoeven elkaar niet te bijten.
Als mensen moeten we blijven beseffen hoe beperkt ons denken is ten opzichte van de Hoge Wereld.
Dat borreltje aan het eind van al jouw verhalen zorgt altijd weer voor de welbekende, gelukkige sfeer.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)