Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Wolken en is de aarde rond of plat.?

Wouter genoot van de hevige regenbui, maar na een korte opklaring kwam uit het zuidwesten een machtige wolk aandrijven. Het leek wel een grote bloemkool met die uitstulpingen aan de bovenkant. De wolk dreef vrij snel naar het noordoosten en hij bleef hem volgen'.
''Waarom kijk je steeds naar boven'', zei Mien.
''Je weet, dat ik een wolkenatlas heb en van alle wolken de naam kent. De wolk die je nu ziet is de machtigste en heet Cumulonimbus, die leven in de brouwerij brengt, zoals regen, hagel en onweer.
Hij is enorm van omvang en verticaal opgebouwd, waarin zich opstijgende en dalende luchtstromen bewegen.

Die Cumolonimbus verschijnt altijd aan de hemel nadat het koufront van een depressie is gepasseerd. Een goed ontwikkelde depressie of te wel een lagedrukgebied kondigt zich aan door dalende luchtdruk en ook door het verschijnen van windveren aan de westelijke hemel. Daarna wordt de lucht melkachtig dicht en tenslotte verschijnen de regenwolken, de Nimbostratus. Een warmtefront is in aantocht en het gaat langdurig regenen of sneeuwen. De wind waait meestal uit het zuidwesten en draait bij het passeren van het koufront naar het noordwesten. Dan komt er lucht van noordelijke breedten en die is helder en schoner.Tussen de buienwolken zie je dan een prachtige blauwe hemel en de temperatuur is iets gedaald.

Zeg Mien, gisteren sprak ik over het weer met Wim de gelovige en hij was ervan overtuigd, dat de aarde plat is. Matrozen op het schip van Columbus waren namelijk doodsbang, dat het schip van de aarde zal afvallen en in de ruimte verdwijnen en vele schepen zijn inderdaad zomaar verdwenen.Ik bleef beweren, dat de aarde rond is en dat hebben de ruimtevaarders met hun foto's duidelijk bewezen, trouwens vroegere geleerden konden ook bewijzen, dat de aarde een bol is. Pythagoras, die leefde in de zesde eeuw voor Christus was de eerste die kon aantonen, dat de aarde een ronde bol is. Wim was het er niet me eens en zei met een woeste blik in zijn ogen: ''Doe eens normaal, man.''
''Doe zelf eens normaal en rustig en pas op je woorden, want wat je zegt wordt opgetekend in de hemel, want je mag tegenover God geen onzin praten, dat heb je zelf gezegd, man.''

Toen bood hij zijn excuus aan en vroeg hoe het ''weer'' ontstaat.
We zijn toen het park ingelopen en op een bank gaan zitten en weer wilde hij gaan beweren, dat de aarde plat.
''Hou op Wim, anders ga ik naar huis. Sorry, zei hij. Luister:
''De zon is de oorzaak van al het weer op onze planeet. De aarde is rond en heeft een schuine as van de Noordpool naar de Zuidpool. Het gevolg is dat de zon de aarde niet overal gelijk verwarmt. Door die temperatuur verschillen ontstaan luchtverplaatsingen en dat heeft weer tot gevolg, dat er hogedruk- en lage drukgebieden ontstaan. Een voorbeeld:
In de tropen is de lucht erg warm, daardoor zet de lucht uit en stijgt omhoog. Er ontstaat dus een luchttekort op de grond. De luchtdruk daalt dus.

De opgestegen lucht zal zich verplaatsen, een deel buigt af naar het zuidelijk halfrond en een deel naar het noordelijk halfrond en daalt op een gegeven moment. Daar zal de lucht de luchtdruk op de grond doen stijgen, want er is daar een teveel aan lucht. Nu is het wel zo, dat er weer lucht naar de tropen terug stroomt, maar met een vertraging ten gevolge van de wrijving van de aarde. Daar wordt de lucht weer verwarmt en herhaalt zich de toestand. Het Azoren hogedrukgebied is daar een voorbeeld van. Daar is de lucht afkomstig van de tropen neergedaald.’’

''Nog één vraag, Wouter. Waar ontstaan de depressies?''
''Die ontstaan op de Atlantische Oceaan. Koude lucht stroomt uit het noorden en warme lucht stroomt naar het noorden en waar die stromingen op elkaar botsen ontstaan depressies. Dat is een ingewikkeld proces, maar heeft weer te maken met de grote temperatuurverschillen. De warme lucht die daar botst op de koude lucht zal omhoog stijgen. Stijgende lucht koelt af en zal op een gegeven moment minder waterdamp kunnen bevatten, zodat er condensatie plaatsvindt en dat zijn kleine druppeltjes en die vormen de wolken. Het is natuurlijk allemaal veel ingewikkelder. Zo zal een meteoroloog een hele zware studie moeten volgen om weersvoorspellingen te kunnen doen. Wat ik je vertel is allemaal heel summier, maar je hebt wel een indruk.''

Schrijver: kees niesse, 24 september 2011


Geplaatst in de categorie: natuur

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 127



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)