Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Nederland ontdekken (1967).

''Hoe vond je het ritje met onze ouwe Daf, Mien?''
'' Leuk, maar staat de auto wel op jouw naam?''
''Nog niet.''
''Heb je de papieren dan niet meegekregen en wat heb je voor dat barrel betaald?''
''Vijftig euro, hij zou het kentekenbewijs opzoeken en komen brengen.''
''Heeft hij je adres dan?''
''Jeetje, ik geloof het niet, wat stom van me.''
''Wat ben je toch dom, je moet toch een kentekenbewijs van die auto hebben waar ook je naam op staat en een apk keuring van dit jaar.''

'' Die man gaf mij wel een papier, effen kijken wat er op staat. Ik zie het al, het is een keuringsbewijs van 1960, zeven jaar geleden, dat is toch prima Mien.''
''Hoe kom je daar nou bij man, die is niet meer geldig. Als je door de politie wordt gecontroleerd op papieren ben je de klos en word je auto aan het bureau geplaatst, en je krijgt een bekeuring aan je broek. Die auto zou ik maar gauw verpatsen, want je hebt ook geen rijbewijs, en je bent niet verzekerd. Ik stap niet meer in die auto, je kan me wat.''

''De politie controleert hier zelden, ze zijn erg soepel, jongens van de gestampte pot.''
''Klets niet zo stom, dacht je werkelijk, dat ze je laten doorrijden met die kar, vergeet het maar, en dat is maar goed ook. Je bent een gevaar op de weg en hoe moet de tegenpartij bij een aanrijding aan zijn geld komen als jij niet verzekerd bent, je bent asociaal bezig.''

''Je hebt gelijk, ik ben fout bezig, weet je wat ik ga doen? Die verkoper komt vaak in café van Rooie Bart. Ik moet de geldige papieren van hem hebben en ik laat de auto meteen apk keuren en WA verzekeren en dan mag jij er mee rijden, want jij hebt wel een rijbewijs, dan kunnen we lekker door Nederland toeren. Je moet wel opletten, want deze Daf heeft een automatische versnelling.''

''Daar zal ik wel aan moeten wennen, want ik ben niet gewend in een auto te rijden met een automatische versnelling, ouwe.''
''Is heel gemakkelijk, alleen moet je oppassen, want achteruit rijden gaat even snel als vooruit, je botst dan gauw op een geparkeerde auto achter je.''
''Weet ik, maar met heel rustig gas geven komt het wel goed.''

Gelukkig kwam het met de papieren in orde en werd de auto op naam van Mien gezet. Bij de apk keuring werd vastgesteld, dat de voorremmen bijna waren versleten en dat er speling in het stuur zat. Verder was alles in orde. Een deel van het vakantiegeld werd bestemd om de reparatie te bekostigen, dat viel even tegen.

Wouter was nu heel trots op zijn wagentje, maar hij mocht er niet mee rijden, want zijn rijbewijs was al jaren verlopen.
Een halve dag werd besteed om de auto schoon te maken en in de was te zetten. Wat glom hij prachtig, de zwarte auto. Eindelijk hadden de oudjes een auto. Zij was nu erg blij, dat de papieren in orde waren en de auto was goedgekeurd en WA verzekerd. Dat vond ze een hele geruststelling, Mien had tenminste verantwoordelijkheidsgevoel, wat bij die boender ontbrak.

''We kunnen nu meer van Nederland zien, darling. Hier in Drenthe kwamen we met de bus niet verder dan Assen en de bossen en hei om ons heen, maar daar ben je ook gauw op uitgekeken. Ik wil de fantastische landschappen van ons land zelf gaan zien en niet op de televisie. We kunnen nu ook naar de kust rijden en staren naar de zonsondergang boven de zee.''

''Je raakt helemaal in vervoering, ouwe.''
''Weet je wat we ook kunnen doen, we rijden naar Deventer, daar is een boekenmarkt en kunnen we Deventer koek kopen voor bij de koffie. Weet jij wat de hoofdstad van Nederland is, darling?''
''Natuurlijk weet ik dat, dat is Den Haag, want daar zit de regering en het Parlement.''
''Fout, het is Amsterdam.''

''Waarom zit de regering dan in Den Haag, vinden ze de Amsterdammers soms te opstandig en te links?''
''Zou kunnen, maar het zit anders. Het is wel zo, dat in bijna alle landen de regering in de hoofdstad zetelt, maar in Nederland niet. Wat ik ervan weet is, dat in de 14e eeuw het graafschap Holland zich ontwikkelt met een vast bestuurscentrum.

Het Binnenhof in Den Haag leek hun een uitstekende locatie voor het bestuur. Den Haag heet ook 's-Gravenhage, de naam graaf komt er al in voor. Het ligt centraal en heeft een prachtig jachtslot, dus een mooi onderkomen voor de grafelijke kanselarij. Ook de administratie kwam daar en zo werd Den Haag de regeringsstad. Ook de Staten-Generaal kwam in 1585 definitief in Den Haag.

''Hoe weet jij dat allemaal?''
'' Lezen darling, dan kom je veel te weet, en ik ben blij, dat we nu een autootje hebben, we gaan Nederland ontdekken.''
Mien moest lachen en zei:
''Ja, jij lekker kijken en ik rijden, maar nu nemen we een borrel op onze auto.
Proost.''

Schrijver: kees niesse, 12 oktober 2011


Geplaatst in de categorie: landschap

3.0 met 2 stemmen 256



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
jorrit
Datum:
12 oktober 2011
Euro's waren er zeker nog niet in '67 en APK? En een borrel voor het autorijden.. ja dat kon toen nog wel he!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)