Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Bestaat er een Schepper?

'' Je bent een vreemd figuur, ouwe.''
''Hoezo?’’
''Waarom lees je niet meer in de bijbel, die je pas gekocht hebt, want je vond de letters in de bijbel van Wim de gelovige te klein. Je leest er helemaal niet meer in en je hebt het gekocht van mijn spaargeld. Je had je toch bekeerd tot het christelijke geloof en dat merkte ik toen duidelijk. Je gedrag veranderde met het uur, je dronk minder, vloekte nauwelijks en je keek vroom, maar daar merk ik niks meer van. Gisteren was je weer dronken en je liep iedereen op straat uit te schelden. Neem mij niet kwalijk Wouter, maar dat is toch geen Christelijk gedrag. Buurvrouw Carla vond het ook al zo vreemd, dat je weer in je oude gedrag was teruggekeerd. Ben je nog gelovig of niet, ik wil het nu weten?''

''Weet je darling, ik heb soms twijfels en denk ik, dat God niet bestaat, want waarom laat HIJ al dat leed toe op de wereld. Miljoenen mensen zijn gedood door oorlogen en denk eens aan de zes miljoen joodse mensen die vergast zijn door de Nazi’s. Waarom krijgt een goed mens kanker en blijft een slechterik lang leven, maar aan de andere kant denk ik weer, dat belangrijke mensen, zoals onze koningin en andere verstandige mensen geloven in een goede God, vandaar mijn twijfels. Daarom zou het goed zijn weer te geloven in een goede God. Hij is immers nog steeds bezig een nieuwe wereld te scheppen.

Hij denkt in een heel andere tijdsindeling dan wij, wat bij ons een dag is zou bij Hem wel honderd jaar kunnen zijn. Daarom is het goed te geloven in Zijn goedheid, want HIJ heeft toch zijn zoon Jezus Christus gestuurd om de verzoening tot stand te brengen. Kom tot Hem en HIJ zal al je zonden vergeven. Wij zullen het niet meer meemaken, maar ik geloof in een nieuwe wereld, waar de mensen gelukkig zullen zijn. Dan wordt het een feest en je weet Mien, elk feest vereist een voorbereiding, dus kunnen we nu al beginnen goed voor elkaar te zijn en ieder mens, ongeacht ras of kleur, te respecteren. Laten we daarom een borrel op Zijn goedheid drinken, darling.''
''Geen sprake van, ik zal wel thee zetten.''

Een vraag, ouwe:
Als vanavond laat aan de deur wordt gebeld, je doet open en je ziet een vrouw gekleed in lompen met tien kinderen staan. Het is koud en er valt sneeuw en ze vraagt onderdanig onderdak, wat doe je dan als goed Christen?''
''Daar vraag je me wat zeg, als een gelovig mens zou ik ze onderdak moeten geven en mijn geweten zegt, dat ik ze binnen moet laten en slaapplaats voor de arme schepsels moet regelen, maar zullen alle christenen dat doen, ik geloof er niks van.''

''Je zit met je eigen in de knoop, Wouter. Ik denk nog aan vorig jaar toen Wim de gelovige jou in deze kamer Bijbelles gaf, je luisterde goed en liet blijken, dat het christelijke geloof een goed geloof was, maar wat gebeurde er na een uur van luisteren. Je schonk voor Wim, mij en jezelf een borrel in en nog één en nog één. Wat gebeurde er met Wim, weet je het nog, ouwe?''
Hij moest lachen.

''Ja,ik weet het nog, hij werd stomdronken en ordinair.''
Mien weer:
''Dat was geen christelijk gedrag, het zedige gedrag van Wim veranderde snel. Hij begon de smerigste drankliederen hardop te zingen en wij deden ook mee. Uiteindelijk liepen we de polonaise door het huis, en het ergste komt nog, want buurvrouw Carla kwam op het lawaai af en deed ook mee en kneep Wim om de haverklap in zijn kont en hij bij haar.''

''Dat moet kunnen, darling, af en toe moeten we uit de band kunnen springen. Ik denk, dat God dat niet erg zou vinden.''
''Heeft ooit iemand God gezien, ouwe?''
''Voor zover ik weet uit de bijbel heeft niemand God gezien, Hij is in het verborgene, maar Hij is er wel. Zijn Geest omarmt de wereld en HIJ heeft de mensen lief en verlangt, dat de mensen Hem liefhebben, maar helaas is dat niet het geval. Velen saboteren zijn tien geboden. Kijk naar onze aarde, die is zodanig door Hem in het Universum geplaatst, dat er leven kan zijn.

Was de aarde verder weg van de zon geplaatst, dan was het te koud om er te leven en wanneer de aarde dichterbij de zon was geplaatst, dan zouden wij verbranden. Dat is al een bewijs en kijk eens naar de natuur met al die zeeën, de planten, dieren en de sterren, dat moet toch door een GOD geschapen zijn. Maar ik heb ergens gelezen, dat GOD nog niet klaar is met de wereld, Hij is nog steeds bezig de wereld te herscheppen, maar heeft te maken met de demonische krachten, zeg maar de Duivel, want die is er ook nog.''

''Ik heb nog een vraag, ze zeggen, dat GOD almachtig is, waarom maakt Hij dan geen einde aan de chaos in de wereld, zoals de oorlogen, ziekten en ellende. Als Hij de mensen lief heeft, waarom laat HIJ dan de mensen lijden?''
''Moeilijke vragen Mien, maar God heeft de mensen een eigen verantwoordelijkheid gegeven en heeft Zijn Zoon gestuurd om zich te verzoenen en jou de mogelijkheid heeft gegeven je zonden te vergeven, zodat je als eerlijk liefhebbend mens verder kan leven. Dat is al heel wat, je zou dan een mooie wereld hebben zonder oorlogen, maar GOD heeft de mensen ook een geweten geven en dat kan gaan opspelen, als je een zondaar blijft.''

Schrijver: kees niesse, 18 oktober 2011


Geplaatst in de categorie: religie

2.5 met 2 stemmen 169



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)