Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Hoe leef je gezond?

''Weet je wat ik ga doen, darling?''
Mien keek hem aan, omdat hij zei, dat hij wat ging doen, de luiwammes.
''Binnenkort zie je je man blaken van gezondheid, want ik ga wat aan mijn conditie doen en daarom elke dag op de stoep gymnastiek doen.''
''Goed idee Wouter, maar begin dan eerst geen zes flesjes bier per dag te drinken en ook geen kaas en vette worst laat op de avond. Je buik wordt ook te dik, slecht voor je hart en ouderdomssuiker heb je al. Zeg, je gaat toch niet voor de deur staan te gymmen, hé, wat moeten de mensen wel niet denken.''

''Daar heb ik maling aan.''
Even later stond hij op de stoep allerlei oefeningen te doen, die hij nog in zijn geheugen had van de lagere school. Daarbij maakte hij onheilspellende geluiden. Natuurlijk kon je het verwachten, want in een ommezien van tijd stonden er wel vijftien kinderen om hem heen te joelen. Mien stond voor het raam en dacht, wat een idiote kerel heb ik toch.

Ze had vast koffie gezet en toen die klaar was tikte ze tegen het raam en wenkte hem, dat hij binnen moest komen. De kinderen hadden natuurlijk de grootste lol en tot ergernis van haar kwam buurvrouw Carla ook naar buiten en ging met de kinderen touwtje springen en gaf hem ook het touw, maar hij kwam nog geen centimeter van de grond. Iedereen lachen natuurlijk. Eindelijk ging hij uitgeput naar binnen, maar de jonge buurvrouw bleef met de kinderen spelen.

''Hoe vond je het Mien. Je moet toegeven, dat ik aan de kinderen het goede voorbeeld gaf en ik heb ook tegen ze gezegd, dat ze meer moeten bewegen en niet uren achter de computer gaan zitten, maar ze stonden mij uit te lachen.''
''Nogal logisch, dat ze je gek vinden, halvegare dat je bent.''
''Zag je niet hoe dik sommige kinderen zijn, toen wij zo jong waren speelden we altijd buiten, tikkertje, tollen, hoepelen, touwtje springen, maar dat zie je zelden nog.''

''Jij zegt nou wel, dat je het goede voorbeeld geeft, maar wie gaat er nou als een oude man een baviaan nadoen en dan nog maar net tien minuten, want dat stelt niets voor. Je moet op zijn minst elke dag een half uur bewegen, dus in tempo wandelen of fietsen, en niet elke dag tien kopjes koffie met melk en veel suiker drinken en ook nog eens daarbij stevig roken. Je bent helemaal verkeerd bezig, ouwe.''
''Het is ook jouw schuld Mien, want om de haverklap vraag je of ik nog koffie wil en je zit zelf ook zwaar te roken. Vijf sigaren rook ik maar per dag en af en toe een pijp, maar jij rookt een pakje zware shag in twee dagen en ook nog af en toe een grote sigaar.''

'' Gespierde man, ik blijf erbij, dat het bewegen van jou niets voorstelt, want de meeste tijd zit je achter de geraniums en je wordt pas actief, als Carla voorbij loopt, want dan rek je je helemaal uit. Volgens mij is je hartspier in slaap gevallen en als je zo doorgaat zullen je aderen dichtslibben .Alleen je elleboog is nog in beweging van het heffen van je glas bier.''
''Je overdrijft, want alcohol is goed voor je bloedsomloop.''
''Ja, maar niet met zes glazen drank, de dokter heeft gezegd, dat twee glazen per dag goed is en je weet ook, dat je lever door teveel alcohol kan gaan verschrompelen, het is een sluipend proces.''

Wouter dacht wat heb ik aan dat gelul, je leeft maar één keer.
''Mien, ik ga even naar het café op de hoek een biertje pakken en dan neem ik bij de snackbar vier vleeskroketten en patat mee, dan hoef je niet te koken.''
''Geen sprake van, je blijft hier, ik moet dat vette spul niet.''
'' Oké, dan niet, dan neem ik hier wel een biertje. Trouwens, wat eten we vandaag, darling?''
''Zal ik je vertellen, ik heb een grote pan erwtensoep klaargemaakt met veel vet vlees en worst, met roggebrood en katenspek.''

''Je kunt me niet blijer maken, ik geniet nu al. Zal ik dan nog een borrel voor je inschenken, dan neem ik nog een kopstoot?''
''Doe maar, ouwe, want ik ben aan een borrel toe.''
Ze ging naar de keuken, en riep:
''Gewone pils is er niet meer, alleen nog Lambiek, zwaar Brussels bier.''
''Hartstikke goed, dat is nog beter en er zit meer alcohol in.''
Hij wreef in zijn handen van blijdschap.

De erwtensoep smaakte hem uitstekend en met zijn volle buik ging hij aangenaam achterover in zijn rookstoel zitten en stak een pijp op. Zij ging koffie zetten en kwam terug met een grote sigaar in haar mond en twee koppen koffie en een schaaltje negerzoenen. Later op de avond keken ze samen naar een spannende politiefilm, dronken bier en aten blokjes kaas en leverworst en dachten helemaal niet meer hoe ongezond dat allemaal is.

''We hebben het weer goed, darling, vroeger thuis kregen we na het avondeten alleen een kop thee en om tien uur lag iedereen al in je bed.''
''Ja, dat weet ik Wouter, maar je vader werd wel dik in de negentig en die had geen bierbuik, zoals jij. We zijn toch verkeerd bezig, nu ik er weer aan denk.''
Hij:
'' Morgen gaan we gezond leven, we nemen er nog één.''
En iedere keer was het weer morgen, zoals bij menigeen.

Schrijver: kees niesse, 3 november 2011


Geplaatst in de categorie: drank

4.0 met 1 stemmen 157



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
4 november 2011
Email:
hmessielive.nl
Een prachtig voorbeeld van hoe steeds de pot de ketel verwijt dat deze zwart ziet. Mien beschuldigt Wouter van ongezond eten en geeft hem zelf des te meer ongezond eten.
Nou ja, laat die twee oudjes maar in alle rust en genot van hun nadagen genieten.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)