Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De TV moest de huiskamer uit

Ze zaten weer voor het raam achter de geraniums, toen Mien riep:
''Weg van het raam ouwe, want Wim de gelovige komt eraan, we doen net of we niet thuis zijn. Hij heeft de bijbel in zijn hand, ik krijg wat van die vent met z'n geloof.''
''Doe niet zo raar darling, hij wil misschien een praatje maken en ik weet ook, dat hij in de clinch ligt met Alie, omdat hij lid is geworden van de gereformeerden. Ik laat hem binnen hoor.''
''Je geeft hem geen drank hoor, want dan blijft ie zitten, dat weet je toch.''

De huisbel rinkelde. Hij slofte door de gang en deed de deur open.
''Hé Wim, kom binnen, de koffie is bruin.''
''Dag Wouter, ik kom je wat vragen en ik heb net bonje gehad met Alie, effen bijkomen.''
Samen gingen ze de huiskamer binnen waar het lekker warm is.
Mien is vaak ontactisch in haar praten, en zei:
''Hallo Wim, je komt toch niet mijn vent weer bekeren, hé?''
''Neen Mien, dat niet.''
''Oké, wil je een bakkie koffie?''

''Lekker, want Alie heeft geen koffie gezet, ze is kwaad en zit boven naar de TV te kijken.
Mien natuurlijk uiterst nieuwsgierig en ging weer zitten.
''Het zit zo, ik ben lid geworden van de SGP, omdat ik het eens ben met hun beginselen, want zij belijden het gezag van Gods Woord, dus dat wij moeten leven volgens Zijn geboden. Ook ben ik het met ze eens, dat homoseksueel gedrag niet kan, dus niet trouwen met het hetzelfde geslacht.''

Mien zuchtte en had zin die vent de deur uit te schoppen, maar ze hield zich in en dacht nog aan haar verjaardag, toen hij tijdens de polonaise in haar kont kneep, de gluiperd. Ze vroeg hem:
''Waarom kijkt Alie boven naar de televisie?''
''Zal ik jullie vertellen, de televisie zit vol met films en series vol met geweld en gemeenheid en dat heeft een slechte invloed op de mensen, die ook agressief gedrag gaan vertonen, je ziet het overal om je heen, en dat wil God niet. Daarom heb ik dat duivelse apparaat boven gezet, maar Alie was het er niet mee eens en we hadden bijna een handgemeen.''

Dat had hij mij niet hoeven te flikken, een rot schop kon ie krijgen, dacht Mien. Zelf hield ze van soaps met geweld en vreemd gaan en knokken in cowboyfilms. Trouwens Wouter ook, ondanks de pogingen van Wim hem te bekeren.
Mien:
''Zeg Wim, je moet het weer goed maken met Alie, haal die TV naar beneden, want als je haar programma's niet wil zien, ga jij maar naar boven. Koop een klein apparaat en er zijn genoeg uitzendingen waar je je niet aan hoeft te storen. Die heren van de SGP zie ik trouwens ook vaak in het nieuws en die kijken ook TV. En als mensen van hetzelfde geslacht elkaar liefhebben en willen trouwen dan kan God daar nooit tegen zijn, want Hij is liefde, dat een profeet dat tweeduizend jaar geschreven heeft, dat hoeft nu niet meer te gelden.''

Wim keek haar aan of hij het in Keulen hoorde donderen, maar keek vrolijk toen Wouter een borreltje voor hem neerzette. Na en paar borrels zong hij weer het hoogste lied en beloofde Mien de televisie weer op zijn oude plaats te zetten. Alcohol doet soms wonderen.
''Wat wou je eigenlijk vragen, Wim?'', vroeg Wouter.
''O ja, wil jij een keer met mij meegaan naar het ziekenhuis, zomaar iemand een bezoek brengen, die nooit bezoek krijgt.''
Jezus, ook dat nog, dacht het echtpaar.

Schrijver: kees niesse, 20 november 2011


Geplaatst in de categorie: moraal

2.0 met 1 stemmen 102



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)