Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Jicht

''Moet je eens kijken hoe mijn grote teen er uit ziet, helemaal opgezwollen en rood, en het doet nog pijn ook.''
''Maak een afspraak met de dokter Wouter, want dat is niet goed.''
''Welnee, dat gaat wel weer over.''
Na een paar dagen zag de teen er weer normaal uit.
''Zie je wel Mien, niks aan de hand.''
''Pas maar op, want het kon wel eens jicht zijn geweest, en dat kan terugkomen.''

''Onzin, trouwens jicht komt alleen maar voor bij dikke mensen, die graag goed eten en drinken, maar ik ben mager. Volgens mij heb ik helemaal geen jicht gehad, maar moet ik mijn grote teen hebben gestoten, maar dat kan ik mij niet herinneren. Jij bent veel te zwaar, dus jij hebt meer kans om jicht te krijgen. De dokter heeft je een dieet voorgeschreven, maar je houdt je er niet aan.''
''Verschillende diëten heb ik gevolgd, maar helpen bij bij niet, je hebt gelijk ouwe, vanaf nu ga ik minderen.''

Bij de koffie at hij en gevulde koek, maar zij nam alleen zwarte koffie.
Even later ging ze naar de keuken en haalde uit de koelkast een stuk kaas, sneed er een flinke brok van af en stopte het in haar mond. Ik heb trek, dus eet ik, dacht ze. Wouter had al een vermoeden, want hij kent zijn vrouw maar al te goed. Hij liep naar de keuken, en zei:
''Ligt mijn aansteker hier? Wat zie ik, waarom ligt dat stuk kaas op het aanrecht en je kunt niet eens praten, want je mond zit vol, logisch dat je dik blijft.

Ze at vlug haar mond leeg, en zei:
''Ik leef om te eten.''
Hij moest lachen.
''Kom meid, we gaan een eind fietsen, dat is ook een heel goede remedie om af te vallen.''
Toen ze ongeveer één uur hadden gereden, begon het te onweren.
''Laten we hier maar even schuilen, darling.''

Ze schuilden in een portiek toen zij de lucht van patat rook. Ze keek even om de hoek van de straat en zag een patatkraam staan en ze keek haar man met smekende ogen aan.
''Lieve schat, ik houd het niet meer uit, zullen we een zak patat nemen met pindasaus en een kalfskroket?''
Hij had er ook wel trek in en dacht wat kan het mij ook verrotten, een dieet bij haar helpt toch niet.
''Goed, ik haal het wel'', en kwam terug met twee grote zakken patat en vier kalfskroketten. Ze smulden er heerlijk van in de portiek.

''Heerlijk hé manlief, wat hebben we het toch weer goed, hé.''
Toen het onweer wegtrok, stapten ze weer op de fiets, maar onderweg kreeg Wouter weer pijn in zijn grote teen, maar schonk er verder geen aandacht aan. Toen hij thuis was en zijn schoen uitdeed was de grote teen fel rood opgezwollen. Zal ik toch jicht hebben, dacht hij.

''Morgenochtend meteen naar de dokter'', zei Mien.
De volgende morgen was hij bij de arts. De arts vroeg of in de familie jicht voorkwam. Wouter wist zich te herinneren, dat zijn grootvader ook jichtaanvallen had gehad.
'' Een erfelijke afwijking waarschijnlijk'', zei de dokter.
Het bloed van Wouter werd onderzocht en inderdaad werd in zijn bloed een verhoogd urinezuur gehalte gevonden. De dokter gaf hem een recept om de ontsteking te verminderen. Ook het drinken van alcohol werd hem afgeraden.

Schrijver: kees niesse, 27 november 2011


Geplaatst in de categorie: ziekte

1.3 met 3 stemmen 224



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
1 december 2011
Email:
hmessielive.nl
De eigenzinnigheid van Wouter en Mien is heel vermakelijk beschreven. Het einde van dit verhaal is wel heel anders dan we bij jou gewend zijn, want die traditionele borrel ontbreekt.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)