Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Esperanto

Wouter zat te mijmeren waarom er zoveel oorlogen zijn geweest in Europa, het ging natuurlijk om land, grondstof en macht. Toen Mien de kamer in kwam met koffie en gevulde koeken werd ze verrast door zijn vraag.
''Weet jij je nog te herinneren, dat jouw vader vlak na de tweede wereldoorlog Esperanto ging leren.''
''Ja, dat weet ik nog heel goed, hij was van mening dat een internationale taal wederzijds begrip tussen de volkeren zou kunnen brengen en dus de mensen dichter bij elkaar brengen, oorlogen zouden dan niet meer hoeven voor te komen.''
''Mooi gedacht van je vader, darling, maar volgens mij hoor je er niets meer over, tegenwoordig leren de kinderen Engels en kunnen zich in het buitenland goed mee redden.''

Nu we het er toch over hebben, wie heeft het Esperanto uitgevonden, ouwe?''
''Nou vraag het maar aan iedereen, niemand weet het en ik ook niet. Op dat moment ging de huisbel.
Mien keek uit het raam en zag Willem de gelovige, een buurman verderop, voor de deur staan.
''Het is wim, ouwe, je geeft hem geen borrel hoor, alleen koffie kan ie krijgen''.
''Ik doe wel open'', en hij slofte door de gang en opende de deur.

''Hallo Wim, kom binnen.''
''Wat een slecht weer hé, Wouter?''
''Geef je jas maar'', en hij hing die aan de kapstok.
In de huiskamer werd hij door Mien begroet en hij nam plaats aan de grote tafel. Ze zag dat hij zijn bijbel bij zich had en ze dacht, ook dat nog.
''Ik ben verdrietig, buurtjes.''
''Wat is dan gebeurd, Wim?'', zei Mien.
''Zal ik jullie vertellen. Gisteravond kwam mijn broer op visite. Alie deed open en liet hem binnen. Ik zat in de kamer en dacht, waar blijven die twee? Toen ik in de gang keek, zag ik dat mijn broer zijn knie tussen de benen van mijn vrouw duwde en haar op de mond zoende. Ik schrok natuurlijk en werd kwaad en zo erg, dat ik ze naar buiten joeg. Ze stapte in zijn auto en reden weg. Smerige hufters, dat ze zijn.''

Mien keek al naar haar vent, want die flikte jaren geleden hetzelfde met buurvrouw Carla. Toen heeft ze ook haar man het huis uitgeschopt, maar toch weer teruggenomen na zijn belofte het nooit meer te doen.
''Mannen, ze zijn niet te vertrouwen, ik weet er alles van'', zei ze.
''Dat zeg je nou wel darling, maar tel de vrouwen ook niet uit, die gaan ook vreemd.''
''Kan God je niet helpen, Wim'', zei Mien op een hatelijke toon. Toen nam Wim het woord:

''In de bijbel staat, dat het geweldig is smoorverliefd te zijn, seks is een geschenk aan de man en vrouw gegeven, maar dat alleen mag plaatsvinden binnen een trouwe monogame relatie. Salomo kwam zwaar in de problemen toen hij losbandig leefde in een harem.''
Mien dacht toen, dat moet hij zeggen, de gluiperd. Een tijdje geleden kneep hij nog in mijn kont tijdens de polonaise.
Wouter:
''Wat anders Wim, weet jij wie het Esperanto heeft uitgevonden?''
''Ja, met Gods hulp, dat was Zamenhof, een Joodse oogarts. In zijn geboorteplaats spraken ze vele talen, Duits, Pools Jiddisch en Russisch en hij trok de conclusie, dat al die talen de oorzaak was van miscommunicatie en de ellende in zijn dorp, daarom wilde hij één taal maken die iedereen kon verstaan.

Door al die taalverschillen kwamen er geen oplossingen in de oorlogen die Nederland heeft gevoerd met België, Engeland, Spanje, Frankrijk en Duitsland en denk maar aan de 80 jarige oorlog met Spanje em de omsingeling van Leiden door de Spaanse troepen. Leidenaren weigerden zich over te geven, toen hebben ze, toen de honger veel slachtoffers bracht, de dijken doorgestoken, en namen de Spanjaarden de benen. De Geuzen kwamen toen op platte schuiten Leiden binnen met haring en wittebrood. Gelukkig gaat het nu beter met de eenheid in Europa, ook door de invoering van de euro en dat velen Engels kunnen spreken. Ik ga weer huiswaarts buurtjes en bedankt voor de koffie.''
''Zo Mien, dat weten we ook weer, ik hoop wel dat Alie weer terug komt, hoe komt ze er in godsnaam bij met zijn broer te gaan vrijen. Ze komt natuurlijk een hoop tekort bij die bijbelvorser'', zei Mien.

Schrijver: kees niesse, 9 januari 2012


Geplaatst in de categorie: algemeen

3.0 met 1 stemmen 177



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
katty
Datum:
9 januari 2012
Een vriendin van me heeft haar gezondheidscentrum Esperanto genoemd..... de wereldtaal en taal die ze zou willen gebruiken als de taal van Universele liefde... ik heb dit verhaal naar haar doorgestuurd.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)