Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Fiets gestolen

Mien liep naar buiten om haar fiets te pakken, maar ze zag hem niet. Die hebben ze gestolen of zou Wouter hem ergens anders hebben neergezet, dacht ze. Het kleine manneke stond voor het raam om haar uit te wuiven, toen hij door haar gewenkt werd naar buiten te komen. Hij zette zijn geruite pet op en liep naar haar toe.
''Wat is er, darling?''
''Heb jij mijn fiets ergens anders neergezet, gisteren heb ik hem hier tegen de paal op slot gezet.''

''Verdorie nog aan toe zeg, ik ben er niet aan geweest, begint dat jatten hier ook al.''
'' Wat moet ik doen, aangifte bij de politie doen?''
''Nee, doe dat maar niet, want er stond een gedeeltelijk weggezaagd nummer op, dat vinden ze verdacht.''
''Volgens mij heb je een gestolen fiets gekocht in het café van Rooie Bart.''
''Zou best kunnen, daarom laten we het maar zo, geen slapende honden wakker maken.''
''Hoe moet ik nou op de markt komen, ik moet aardappelen, fruit en groenten hebben en twee grote schollen voor bij de hutspot, daar ga ik niet mee lopen, mij te zwaar en die bus rijdt om het half uur en die is net weg.''

Buurvrouw Carla had haar buurtjes al buiten zien staan en ging naar hun toe om te vragen wat er aan de hand is.
''Goedemorgen, ik zie jullie al een hele tijd buiten staan, is er wat gebeurd?
''Dag Carla, mijn fiets stond hier op slot en is gestolen.''
''Jeetje, begint het hier ook al, ons land wordt steeds crimineler, je leest en hoort niet anders in de krant en op tv. Ik geef jullie de raad, doe avonds niet meer open als er gebeld wordt, ze slaan ouderen in elkaar en bestelen ze. Je mag mijn fiets wel effen lenen Mien, maar dan moet Wouter het zadel iets hoger zetten.''

''Dat vind ik jofel'', zei Mien.
Terwijl ze haar fiets uit de schuur haalde, kwam Wim de gelovige met zijn herder aanlopen. Hij bleef bij ze staan, en zei:
''Goedemorgen, lekker weer, hé, effen een gezellig babbeltje maken?''
''Nou, zo gezellig is het niet, want de fiets van Mien is gestolen, maar ze mag gelukkig de fiets van Carla gebruiken om naar de markt te gaan, ik kan niet mee, want ik heb buikloop.''
''Ja, dat heerst. De politie heeft vorige week hier in de straat nog een potloodventer opgepakt.''
''Ben jij dat niet geweest, ouwe?, zei Mien.
Carla schoot in de lach. Hij gaf geen sjoege, was die opmerkingen van haar wel gewend.


Mien tegen Wim:
Waar komt die misdaad toch vandaan, vroeger hoorde je er niet van, hier is het dorp zeker niet, je kon je deur gewoon open laten staan?''
''Dat komt door de zondigheid van de mens, die heeft een vrije wil en kan misdrijven bedenken, zoals moord, echtbreuk, hoererij en diefstal, maar ook economische en sociale omstandigheden kunnen criminaliteit veroorzaken. Ook Overheden kunnen crimineel zijn, voorbeelden zijn er genoeg.

Ook de omroepen zouden een opvoedende taak moeten hebben, maar de meeste films hebben een misdadig karakter, maar gelukkig zijn er ook miljoenen die in armoede leven en geen crimineel gedrag vertonen. Helaas zijn veel mensen van God vervreemd, maar Hij heeft de mens een schaamte en een geweten gegeven en vroeg of laat zal het geweten zich laten gelden. Goed en Kwaad zullen niet verdwijnen, maar verzoening blijft, dus het is nog niet te laat, lieve mensen'', en hij liep door.

Schrijver: kees niesse, 21 januari 2012


Geplaatst in de categorie: misdaad

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 187



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Han Messie
Datum:
22 januari 2012
Email:
hmessielive.nl
Wim, de gelovige, kan hier wat kwezelachtig overkomen, daarbij heeft hij ook een wezenlijke kijk op de voortdurende strijd van het goede en het kwade, evenals op de zelfkeus van de mens om het ene of het andere te ondernemen. Dat heb je hier haarscherp uitgezocht, Kees.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)