Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Downloaden

Wouter had de oude computer van zijn lesbische buurvrouw Carla gekregen en ze had hem een boekje gegeven met een handleiding, maar daar begreep hij niks van. Haar assistentie vragen kon niet, want ze was naar haar ouders in Limburg. Mien had er ook geen verstand van en had al gezegd wat moet je met die troep. Toen hij dat apparaat had aangezet en met de muis op afbeeldingen had gedrukt verschenen er allemaal mooie blote vrouwen op het scherm. Kennelijk was ze vergeten die er af te halen.

Hij hoorde Mien de trap afkomen en drukte gauw op het sterretje om die vrouwen van het scherm weg te krijgen, want als ze het zag, dan had ie gegarandeerd weer bonje met haar. Gelukkig wist hij nog hoe dat moest. Carla had ook gezegd, dat je muziek kon ontvangen op I-Tunes, maar op het scherm werd gevraagd of hij dat programma wilde downloaden. Het zweet stond op zijn voorhoofd, hoe moet je dat doen?

''Ik bel Wim de gelovige, die weet het wel'', zei hij.
''Niks ervan, ik moet die vent niet hier in huis hebben met z'n geklets over Jezus. Bel Piet van de klaverjasclub maar, die weet het wel.''
''Maar dan moet ie helemaal uit Assen komen.''
''Dat doet hij wel'', ze mocht Piet graag.

''Oké, doe ik'', en hij draaide het nummer op zijn ouderwetse toestel en kreeg Piet aan de lijn.
''Hé beste kerel, hoe gaat het er mee, met Mien ook alles goed?''
''Niks aan het handje Piet, maar ik heb je hulp nodig, want jij hebt verstand van computers. Ik weet mij geen raad, want ik moet iets downloaden, maar ik weet niet hoe dat moet. Ik heb die computer van mijn buurvrouw gekregen, maar die is met vakantie, wil jij me helpen, Piet?''

''Goed, ik kom naar je toe.''
''Tof van je Piet, tot straks.''
Piet reed Assen uit en kwam in een lange file te staan. Hij zag in de verte blauwe zwaailichten. Na al bijna een uur stil te hebben gestaan begon hij hardop te vloeken. Omdat het warm was stonden de autoramen open. Uit de auto achter hem zag hij een pastoor uitstappen en kwam naar hem toe.

De pastoor boog zich naar het geopende raam, en zei:
''Ik hoorde u zojuist hardop vloeken en dat raakte diep mijn ziel, vreselijk zeg, u beledigt Onze Lieve Heer.''
Piet was overdonderd door zijn preek, en zei:
''Sorry eerwaarde, maar die files tegenwoordig, je wordt er niet goed van.''
''Maakt u zich niet druk mijnheer, de file naar Gods Rijk is nog langer en ik wens u nog een prettige dag, daag.''

Wat een raar antwoord, dacht Piet, maar gelukkig kwam het verkeer langzaam in beweging. Spoedig was hij bij het huis van zijn broer gearriveerd en stapte uit zijn auto en drukte op het knopje van de huisbel. De deur ging open en daar stond Wouter. Mien kwam ook de gang in en kuste Piet op beide wangen, en zei zachtjes:
''Dag lieve schat.''
Toen Wouter al in de kamer was kneep Piet in haar dikke kont, waarop zij hem lief aankeek.

''Ik heb nog en standje gehad van een pastoor.''
''Hoezo'', zei Wouter.
Buiten Assen kwam ik in een file te staan, en het duurde wel een uur toen er weer beweging in kwam. Mijn portierraam stond open en ik produceerde een serie vloeken en dat hoorde een zwartrok achter me. Hij kwam naar me toe en zei, dat mijn gevloek hem in zijn ziel raakte en dat ik Jezus Christus beledigde. Ik bood mijn excuus aan en toen zei hij, dat we allemaal in de file staan naar Gods Rijk en toen liep hij naar zijn auto en zei mij vriendelijk gedag.

Mien moest erom lachen en vertelde:
''Wij hebben ook zo'n gelovige verderop wonen, om de haverklap komt ie hier de bijbel uitleggen en Wouter heeft ie een bijbel gegeven en hij zit daar soms de hele dag in te lezen en ging zich netjes gedragen, maar dat heeft maar kort geduurd, want gisteren was ie al weer dronken op straat opgepakt door een smeris. Ik ga koffie zetten.''
Piet moest lachen.

''Vriend, pak een vel papier en schrijf op hoe je moet downloaden, ik zal het je voordoen.''
Hij liet het Wouter zelf een keer doen en het ging uitstekend.
''Moet je horen, je bent toch lid van de openbare bibliotheek, hé? Ga daar naar toe en leen een boek voor computerbeginnelingen. Schrijf belangrijke dingen in een schrift, dan vergeet je het niet. Wanneer je helemaal in de put zit, bel mij dan maar. Dan kom ik als je tenminste bier in huis hebt.''
''Hartstikke bedankt, Piet.''
Samen dronken ze een bakkie koffie en daarna nog een pilsje.

Schrijver: kees niesse, 7 februari 2012


Geplaatst in de categorie: vriendschap

-0.5 met 2 stemmen 236



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)