Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Mooi sneeuwlandschap

Samen zaten de oudjes naar de televisie te kijken, vooral naar de schaatswedstrijden.
''Mooi hé die landschappen met die slingerende sloten en rivieren, waarop nu geschaatst kan worden. Vroeger schaatste ik als de beste, want toen had je nog strenge winters, maar nu is de koude weer terug en ze zeggen, dat de aarde warmer wordt, allemaal geklets van lui die daar een goed betaald baantje van over hebben gehouden.''

''Je hebt gelijk Mien, moet je eens kijken hoe mooi landschap Friesland heeft, helemaal wit en in de verte een molen, schitterend gewoon. Iedereen geniet van het schaatsen, jammer dat de Elfstedentocht niet door kon gaan. Een paar weken geleden zocht ik in de kringloop een boek over strenge winters met foto´s, maar helaas niet gevonden, wel zag ik in het hoekje waar schilderijen aan de muur hangen een schilderij met een sneeuwlandschap, eigenlijke had ik die moeten kopen, want ze vroegen er maar tien euro voor. Als de sneeuw volgende week weg is ga ik toch eens kijken of hij er nog hangt, dan koop ik het.''

''Hoe zag het landschap eruit, Wouter?''
''Ik zie het beeld nog voor me, een laantje, de lucht was bedekt met grijze wolken. De grond was bedekt met een dik pak sneeuw. Jammer dat de zon niet scheen, want dan zou de sneeuw prachtig glinsteren door het zonlicht. Ook op de bomen, de hekken en het dak van een kerk lag een dikke laag. Ik heb er een hele tijd naar gekeken. Wat ik mij ook herinner was dat daar een donker geklede vrouw op het doodlopende laantje liep.''

''Van mij mag je het kopen, maar de winter is bijna voorbij, hangt er geen mooi zomerlandschap met een rivier en aan weerszijden weilanden met grazenden koeien en boven een blauwe lucht met hier en daar een witte wolk.''
''Ik kijk wel, darling, maar als dat winterlandschap er nog hangt koop ik die eerst.''
Ook aan deze ijspret kwam en einde door de invallende dooi en toen de wegen weer begaanbaar waren voor de fietsers ging Wouter weer naar de kringloop. Dadelijk liep hij naar de schilderijen shop en tot zijn grote genoegen hing het schilderij met het sneeuwlandschap er nog. Vol bewondering keek hij ernaar.Ik koop het, dacht hij.
Er kwam een man naast hem staan, die er uitzag als een kunstschilder, een magere lange man, slobberig gekleed en droeg een lange grijze baard.

''Mooi plaatje hé?, het is een kopie van het schilderij van Alfred Sisley, een impressionist, een Franse kunstschilder. Dat sneeuwlandschap heeft hij geschilderd in 1878 in Louveciennes.''
''Ik merk, dat u er verstand van heeft, maar wat betekent impressionisme?''
''Dat is een verandering in de schilderkunst, Claude Monet was er zo één, een man met een vooruitziende blik in de schilderkunst, hij schilderde met precisie de bewegingen van water, lucht, wolken en bomen, elk blaadje van een boom moest zichtbaar zijn met heldere kleuren. Het is leuk zo'n copy in je huis te hebben, maar persoonlijk vind ik dit schilderij naargeestig, de hemel had eigenlijk blauw moeten zijn, zodat het zonlicht het sneeuw kon laten glinsteren, dan was het mooier geweest, naar mijn mening.''

''U heeft gelijk mijnheer, maar ik koop het toch, mijn vrouw houdt van winternatuurschoon.''
''Doen mijnheer, zeker als uw vrouw er van houdt, laat er een zacht lichtje op schijnen, dan wordt het landschap een een genot om naar te kijken. Geniet er maar van, en ik wens u nog een fijne dag.''
''Voor u hetzelfde, mijnheer'', en hij pakte het schilderij van de muur en rekende af bij de kassa.
Mien was er erg blij mee en schonk meteen twee borrels, want daar moest op gedronken worden.

Schrijver: kees niesse, 13 februari 2012


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

1.0 met 1 stemmen 339



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)