Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Hij kon gaan

Hij speelde leuke deuntjes met zijn trekharmonica naast de ingang van de supermarkt. Soms had hij ruzie met een buitenlandse muzikant, die zijn plaats wilde innemen, maar Gerrit, een knappe man liet zich niet wegsturen. Hij sliep bij Truus, zijn buurvrouw, een gescheiden vrouw van in de dertig. Zijn eigen vrouw Jennie kwam verleden week avonds eerder thuis en zag dat hij vrijde met Truus, die verliefd was op Gerrit. Er volgde een hevige ruzie en hij kon vertrekken.

Het begon te regenen en een paar huizen verder ging hij in een portiek staan en at een paar kadetjes met kaas, die Truus hem had meegegeven. Hij wilde nog niet haar toegaan, want als zijn vrouw het zag, volgde een rel in de straat. Opeens ging in de portiek een deur open en riep een jonge vrouw, dat hij moest opdonderen, ze had al genoeg last van die muzikanten. Het was al schemerachtig, maar kreeg toch in de gaten, dat het de muzikant was die haar altijd vriendelijk gedag zei.

''U schuilt zeker voor de regen'', zei ze.
''Ja mevrouw, ik ga direct weer, maar heeft u misschien een glaasje water voor me?''
''Natuurlijk, komt u maar even binnen, hier is het warmer. Sorry, dat ik zo schreeuwde naar u, maar soms zitten hier in de portiek vreemde gasten bier te drinken en urineren ze tegen mijn deur aan.''
''Ja, dat is heel vervelend, nou dan ga ik maar weer en bedankt voor het water. O ja, weet u misschien waar het Leger des Heils is, mogelijk kan ik daar vannacht slapen.''

De jonge vrouw werd natuurlijk nieuwsgierig, en zei:
''Heeft u dan geen thuis?''
''Gehad mevrouw, maar ik ben ondeugend geweest, mijn vrouw heeft mij weggestuurd.''
''Gaat u even zitten mijnheer, wilt u en bakkie koffie? Ik zal mij effen voorstellen, ik ben Chantal en gescheiden, mijn man wilde, dat ik achter het raam ging zitten en hij het geld opstrijken, dus niet. Hij heeft mij toen in elkaar geslagen en heb ik hem aangegeven bij de politie. Hij zit nog in de gevangenis en ik ben als de dood, wanneer hij over twee maanden vrij komt.

Hij dacht, zijn beroerdigheid ook maar aan haar te vertellen. Hij hoefde niet lang te wachten daarmee te komen, want ze zei:
''Waarom heeft u vrouw u de deur gewezen of wilt u daar liever niet over praten?''
''U mag het gerust weten, ik was verliefd op mijn buurvrouw, zij was weduwe. Mijn vrouw werkt bij de Hema en op de koopavond komt ze meestal tegen tienen thuis. Ik zat naar een voetbalwedstrijd te kijken toen de huisbel ging. Truus stond voor de deur en vroeg of ze wat suiker kon lenen. Ik dacht meteen, dat het een smoesje was en liet haar binnen. In de gang begonnen we elkaar al te zoenen.''

Chantal kreeg blosjes op haar wangen en keek verrukt naar hem.
''We dronken een paar glaasjes rode wijn en toen werd het wild vrijen op de bank. De klok hield ik wel in de gaten en zei tegen haar, dat ze naar huis moest gaan, want Jennie kan ieder ogenblik thuis komen. Ik had het nog niet gezegd of de huiskamerdeur ging open en zag ze ons, Truus met haar rok helemaal opgetrokken nam gauw de benen, maar kreeg toch nog een harde klap op haar wang en werd uitgescholden voor vuile hoer. Mijn vrouw zei, dat ze al een vermoeden had, dat ik een oogje had op Truus. Ik moest maar mijn biezen pakken en dat heb ik gedaan.''

''U zei toch, dat u bij haar sliep, maar ook vroeg u of ik wist waar het Leger des Heils was.''
''Dat klopt, Truus ging een maand met een vriendin naar Spanje, zodoende.''
''Weet u wat, u mag hier vannacht slapen, dan drinken we eerst een glaasje wijn, voelt u er wat voor?''
Gerrit was stomverbaasd en kon dat aanbod niet afslaan. Het werd nog een heel gezellige avond met Chantal.

Schrijver: kees niesse, 15 februari 2012


Geplaatst in de categorie: algemeen

-1.0 met 1 stemmen 169



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)