Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Maart

''Zeg Wouter, ik hoorde een weerman op de televisie zeggen, dat de lente al op 1 maart gaat beginnen en dat is al gauw. In Lelystad vroor het een paar weken geleden nog 22 graden en nu is het al tien graden boven nul.''
''Een verschil van 32 graden in korte tijd, komt zelden voor.''
De meteorologen laten de lente op 1 maart beginnen, maar officieel begint de lente in 2012 op 20 maart om 6.14 MET.

Toch heb ik genoten van de sneeuw en de ijspret en de natuur zag er prachtig uit en de kinderen hadden de grootste lol, hoewel wij het alleen maar op de televisie hebben gezien, want door de gladheid kwamen we zelden buiten. Gelukkig was een Turkse buurvrouw van de overkant bereid voor ons de noodzakelijke boodschappen te halen.''

''Waarom begint de lente op 20 maart, ouwe?''
'' Het is namelijk zo, dat op 20 maart de zon precies boven de evenaar staat en dat betekent, dat overal op de aarde de dag en de nacht even lang is. De natuur bij ons gaat dan weer langzaam ontwaken uit de lange winterslaap. De voedingssappen stromen dan weer omhoog naar de takken van bomen en struiken. De akkers worden weer groener en de trekvogels komen weer terug in ons land.''

''Ga jij dan ook weer ontwaken uit je winterslaap, want ik vind, dat je maar weinig aandacht voor me hebt.''
''Niet klagen darling, ook de mensen moeten weer op gang komen na een donkere en koude periode, maar als het straks milder wordt, dan zal je zien, dat iedereen weer vrolijker wordt en dat geldt ook voor ons. Maar we moeten er ook rekening mee houden, dat in maart nog buien kunnen vallen met sneeuw en hagel, zelfs onweer is mogelijk.

De meeste buien worden dan aangevoerd uit het noordwesten, vanaf de Noordzee, dat zijn de bekende maartse buien, die ontstaan door de hevige koude in de bovenlucht, waardoor boven de Noordzee opwaartse luchtstromen ontstaan en veroorzaken enorme buienwolken met aambeelden, deze wolken noemt men Cumulonimbus.

Het is een ingewikkeld proces, waar veel over te schrijven is. Zelfs in maart kan het ook zwaar stormen, zo herinner ik mij de zware storm op 1 maart 1949. Er heerste toen een zware noordwester storm met zeer zware windstoten, met veel schade aan huizen en bomen.

Mijn vader heeft mij eens verteld, dat hij op 3 maart 1929 met een auto over het ijs kon rijden van Groningen naar Schiermonnikoog. Ook de nachtvorsten in het voorjaar zijn een gruwel voor de fruitkwekers.
Maar straks gaan we weer genieten Mien, dan gaan de pas geboren vogels in hun nesten weer snateren om voedsel en hebben pa en moe het weer druk voedsel te vergaren.

In de tuinen wordt alles weer groen en zullen de bloemen hun prachtige kleuren weer laten zien en komen de insecten en vlinders weer te voorschijn. Maar al is het nog zo koud in maart, de krokussen zijn al weer zichtbaar boven het gras.''
''Een paar weerspreuken heb ik nog, darling:
Regen voor 8 uur is nooit van lange duur in maart.
Geeft maart al veel gedonder, dan is een witte Paas geen wonder.''

''Ik ga koffie zetten, ouwe.''
''Lekker Mien, dan steek ik een sigaar op.''

Schrijver: kees niesse, 24 februari 2012


Geplaatst in de categorie: jaargetijden

1.0 met 2 stemmen 296



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)