Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Het pannenkoekenhuis.

Het pannenkoekenhuis

Mijn twee neven en ik bezochten het pannenkoekenhuis.
De tafels waren netjes gedekt met lakens en lepels.De tafelschikking was lieflijk eenvoudig.
Al spoedig kwam de bediende die onze bestelling wilde opnemen.
Mijn eerste neef, geen vliegje hoor want die noemen ze ook een neef maar een mensman wilde graag een gewone pannenkoek met rozijnen en kaneel en appels.
,Ach doe mij ook maar zo een vond ik.

Mijn tweede neef echter bleef maar aarzelen en dralen en kon maar niet tot een besluit komen .
Van dat gedraal en getwijfel werd de bediende zenuwachtig van totdat het hem teveel werd en hij zei:,Schiet toch eens op met uw bestelling, we hebben hier niet alle tijd!
Goed zei mijn tweede neef, doe mij dan maar een pannenkoek met sambal!
Sambal om mijn roddeltong te tuchtigen.
De bediende liep nu rood aan en was verontwaardigd hierover.
Welk een vermetelheid schreeuwde hij in mijn oren.
Bah wat een enge bediende dacht ik.

Hij zei dat de zaak geen pannenkoeken met sambal verkocht.
,Maak niet uitkletste mijn neef tussen alle vrolijke kinderhoofden boven de borden rijkelijk gevuld met appelmoes en patat .
Mijn neef wenste te vasten zeer streng en hij eist dat zijn pannenkoek met sambal wordrt belegd.

Ook wij vasten al naar gelang onze gezondheidstoestand voegde ik eraan toe.
Mijn neef verlangde zei hij nog naar nare pitten, enge rode pepers en geen bluswater aub en zware strenge maar liefdevolle gezichten die hem een dagelijkse boterham der boetedoening geven.
Nou ja een beetje water om het een beetje te blussen mag, maar de tong moet en zal tijdelijk branden om de roddelzucht zo zei mijn neef ermee weg te branden.

De zwakke bediende viel eerst flauw en daarna toen mijn lieve hondje hem over zijn slapen likte stond hij op en glimlachte wat afwezig en rende naar de keuken verborgen achter een afgeschilverd muurtje waarvoor kinderen dansten en andere kinderen boven borden patat zaten of zoet waren of dronken uit een dure ketchupfles wat de zaak veel geld kost en u belastingbetaler ook maar dit terzijde.

De bestelling werd nu afgeleverd aan de keuken en meteen daarop begon de hoofdkok te schelden.
De hoofdkok zei al waanzinnig wordend:, Deze man die een pannenkoek met sambal wil werp ik in de soep.
Ik gooi hem zo met zijn gat in de soep en smijt er de deksel op.
De jongere kok werd ook razend en beval hem aan de vleeshaak.
De jongste kok met een dikke buik maakte een snood plan . Hij herinnerde zich dat hij ooit een potje sambal uit Sambalpur had gekregen van een fakir uit India en dat daar hele nare pitten in zitten van een knalrode peper waarvan je gaat huilen van de pijn en je tong eraf brandt meteen, dus ook einde roddeltong wat hij wenste.
Ha,ha,ha lachten de koks in koor.

De kindertjes hadden niks door en opeens omdat het jubileumjaar was van de zaak viel er een luikje open aan het plafond en daaruit regende het precies kwart over zeven in de avond mayonaisetubetjes.
Wat raar,.
Ook mijn neven en ik kregen mayonaisetubetjes op onze kop.
Mijn ene neef zal al gauw het puntje van het mayonaisetubetje eraf te kauwen want hij houdt van mayonaise en begon weldra onnozel te likken aan de eerste druppels mayonaise uit de tube niet meer door hebbend waar hij was.
Opeens moest een hele oude opa spelend met een speelgoedblaasmolentje naar het toilet maar omdat die nogal onhandig was verstopt in het restaurant achter zeven muren raakte hij een beetje in paniek.Maar het kwam goed.
En toen kwam de kok naar ons met voor zijn buik in zijn rechterhand een lepel van goud met daarop, o jee het leken wel geplette rodesteek-mieren.
Uw Sambal sneerde de kok naar mijn heilige vriend die wilde vasten om het leed van de wereld te verzachten en God te troosten.
Uw Sambal, rood als slangenbloed, stekend als rode steekmierachterlijf.
Proeven zult u het.
Oh wat had ik een medelijden met mijn arme neef, was hij maar bescheidener geweest!

In de linkerhand droeg hij een plat bord met de pannenkoek erop.
De kok sprak tegen mijn heilige neef:Hier is uw allerlaatste boterham, zoet zal ze niet zijn.
Mijn neef nam de pannenkoek hartelijk in ontvangst samen met de sambal en voordat hij de kok wilde omhelzen greep de kok naar zijn neus, kneep zijn neus vervolgens dicht, smeerde de grote klodders sambal uit Sambalpuri van de nare fakir op zijn pannenkoek rolde hem dicht en propte de pannenkoek in zijn mond met geweld tot aan zijn gehemelte.

En toen geschiedde het wonder:,De pannenkoek bleek een zalig poffertje en de sambal een zalige zoete jam, de lievelingsjam van de kok.
En geen tranen van pijn maar tranen van vreugde kwamen uit de ogen van mijn heilige neef.


Mijn neef omhelsde de kok en gaf hem een kus op de beide wangen.
De kok en het hele team legden hem uit dat ze hem uitgetest hadden op zijn waarachtige vasten.
Ze bewonderden zijn liefde voor God en gaven hem een rozenkrans cadeau.
Want hij houdt net als mij van bidden.
Ook kreeg hij een duikbril en een snorkel.
En hij mocht een gebakje van de zaak uitzoeken op Pasen.

Mijn vriend houdt er van te duiken in het donkere water van de Nederlandse sloten om liefdevol daar de Nederlandse vissen te ontmoeten maar omdat zijn ogen niet meer zo best zijn en het water in de Nederlandse sloten nogal zwart is kreeg hij ook nog een onderwaterlamp voor het onderwaterzwemmen.

De bediende verontschuldigde zich nog naar mijn hondje omdat hij niet geïnformeerd had naar het welzijn van mijn hondje en of ze ook iets wilde eten en drinken.
Het gaat nu en voor altijd goed met mijn hondje hoor zei ik.

Schrijver: cornil, 6 maart 2012


Geplaatst in de categorie: religie

5.0 met 1 stemmen 124



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)