Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Bezoek op tweede Paasdag

Donkere wolken dreven snel op tweede Paasdag uit het zuidwesten, het was koud en regenachtig. Mien had koffie gezet en zette een bakkie neer bij Wouter, die het Sufferdje zat te lezen.
''Ik heb nog een tompoes, moet je die, ouwe?''
''Liever niet darling, ik zit nog vol van het paasbrood en de eieren, ik hoop, dat ik straks uit de broek moet, want mijn volle pens zit me behoorlijk dwars. Dat vele eten met de feestdagen moet maar eens afgelopen zijn.
Mien had daar geen last van, ondanks haar platte buik at ze veel en ging twee keer op een dag naar het toilet.

De telefoon rinkelde.
''Wie kan dat zijn, zo vroeg in de morgen'', zei ze.
Hij nam de telefoon, en zei:
''Met Jansen.''
''Hallo Wouter, hier met de minister-president.''
''Goedemorgen, wat een eer dat u ons belt.''
''Ja, het zit zo, ik verveel me kapot, dagenlang vergaderen in het Catshuis gaat je niet in de koude kleren zitten met die blonde jongen erbij. Ik mag hem graag en daarom knuffel ik hem af en toe, dat vindt hij wel fijn. Hoe is het met Mien?''

''Met mijn vrouw is alles goed, minister, ze mag u graag.''
''Fijn, dat beurt mij helemaal weer op, ik zit hier maar alleen op mijn kamer, daarom heb ik een vraag. Vinden jullie het goed, dat ik vanmiddag kom, mijn blonde vriend, die ook alleen is wil graag mijn chauffeur zijn. Ik weet, dat jullie leven van de AOW, daarom heb ik een verrassing voor jullie. Is er bij jullie een Chinees in de buurt?''
''Vlak om de hoek, eerwaarde.''

''Hé, hou daar nou eens mee op, ik ben je eerwaarde niet, je kan wel merken, dat je vaak voor de rechter hebt gestaan, noem maar gewoon mijn naam, want we zijn toch vrienden sinds je mijn butler bent geweest bij feesten en partijen en de glazen goed vol schonk en Mien heerlijke kippenpootjes en bitterballen presenteerde.''
''U bent van harte welkom, maar we komen nauwelijks nog rond in deze crisis. Gelukkig had Mien grote blikken met soep ingeslagen voor in geval van nood.''

''Is het dan zo erg, maar ik weet het goed gemaakt, we komen verkleed, ik heb een grote zwarte snor en een lange baard en draag een spijkerbroek en een goor jasje en op mijn hoofd een capuchon en mijn vriend, ook met een spijkerbroek, een lange zwarte jas en en cilinderhoed en een gebit, waar het lijkt, dat hij maar een paar tanden heeft. Hij heeft een oude Kever, vol met deuken, maar met nog een nieuwe motor, dus de reis naar Drenthe zal best lukken. Is er bij jullie een supermarkt in de buurt en een drankenzaak?''
''Dichtbij, eerwaarde.''
''Nou zeg je het weer, Wouter.''
''Sorry, chef.''

''Moet je horen beste vriend, na de boerenkoffie, gaan we met z'n vieren naar de supermarkt en we slaan van alles in, wat je nodig hebt en daarna naar de drankzaak. Heb je nog wat in voorraad?''
''Alleen nog een fles whisky en twee flessen jajem en een kist bier, vriend.''
''Dat is niet veel, dus op mijn kosten aanvullen die hap. Mijn vriend lust graag bami rames en ik nasispeciaal, is die chinees goed bij jullie?''
''Voortreffelijk chef, beter kan niet.''
''Mooi, dan zien jullie ons straks verschijnen, tot straks hé. Mien hoeft niet op ons te rekenen bij de lunch, want mijn vriend neemt een pak gevulde koeken mee en een paar blikjes bier voor onderweg. Hij mag natuurlijk niet drinken. Doei.''
''Bedankt eerwaarde en tot straks.''

''Het wordt straks druk, darling. De minister president komt met een vriend, je hoeft niks klaar te maken, hij betaalt het eten van de chinees en we gaan met z'n vieren naar de supermarkt en mag je op zijn kosten van alles inslaan en ook onze drankvoorraad flink aanvullen. We stemmen weer op hem hoor.''
''Eten we bij de chinees of moeten we het halen?''
''Neen, halen natuurlijk, veel te link voor ze, stel je voor, dat ze ontdekt worden, dan zijn de rapen gaar. Trouwens dat zal niet zo gauw gebeuren, want ze komen in een oude Volkswagen vol met deuken en ze zien eruit als schooiers.''

Schrijver: kees niesse, 9 april 2012


Geplaatst in de categorie: eenzaamheid

1.0 met 2 stemmen 221



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)