Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Wouter praat over het weer met Wim

Wouter praat over het weer met Wim.

Wim:

''Eindelijk hebben we een weersituatie, dat er een warme zuidelijke stroming op gang is gekomen tussen een hogedrukgebied boven midden Europa en een depressie ten westen van Engeland.''
Ze spraken vaak met elkaar over het weer.
''Zeg Wim, jij weet veel van de meteorologie. Ik hoorde vanmorgen op de radio, dat zonnig weer vaak voorkomt in hogedrukgebieden en hoe die ontstaan?''
''Zal ik je vertellen beste Wouter. Een hogedrukgebied ontstaat als ergens op onze aarde boven in de atmosfeer meer lucht wordt aangevoerd, dan er verdwijnt. De druk op de aarde wordt dus hoger. Vaak komen deze gebieden voor tussen twee lagedrukgebieden ( depressies ). Ze brengen meestal een korte periode van rustig weer met opklaringen. Wanneer een hogedrukgebied een langere tijd op dezelfde plaats blijft liggen, dan blijft het weer mooi, vooral in de zomer. In de winter wil het wel eens tegenvallen door de aanwezigheid van mist en motregen.

In een hogedrukgebied is de lucht dalende en door de compressie wordt de lucht warmer en verdwijnt de bewolking, maar in een depressie stijgt de lucht, waardoor op de grond de druk daalt. De opstijgende lucht koelt af en condenseert, immers koude lucht kan minder waterdamp bevatten. Er ontstaat bewolking. Over de bewolking is ook heel veel te vertellen. De ligging van een hogedrukgebied is van belang voor het weer. Ligt zo'n gebied boven Engeland, dan hebben wij een noordelijke wind, dus kouder, maar ligt dit gebied boven Scandinavië, dan hebben wij een oostelijke wind. Dat betekent in de winter vorst en in de zomer warmte, maar ligt het ten zuiden van ons, dan hebben wij een westelijke stroming met aanvoer van vochtige lucht vanaf de Oceaan. Dan is het in de winter zacht en in de zomer koel.''

''Bedankt Wim, maar morgen verwacht het KNMI warm weer, misschien wel 20 graden, dus het voorjaar is weer ontwaakt en wordt ons land weer beschenen door de warme zonneschijn en gaan binnenkort de bloemen weer bloeien in alle kleuren. Van blijdschap schenk ik een borrel voor je in.''
''Dat vind ik tof van je Wouter, proost dan maar.''

Schrijver: kees niesse, 14 april 2013


Geplaatst in de categorie: natuur

4.0 met 1 stemmen 2.948



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)