start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (128)
adel (13)
afscheid (115)
algemeen (328)
bedankt (25)
biologie (13)
dieren (238)
discriminatie (38)
drank (48)
economie (22)
eenzaamheid (178)
emoties (167)
erotiek (68)
ex-liefde (63)
familie (107)
feest (38)
film (3)
filosofie (136)
fotografie (6)
geboorte (23)
geld (32)
geschiedenis (28)
geweld (45)
haiku (1)
heelal (38)
hobby (28)
humor (377)
huwelijk (40)
idool (42)
individu (59)
internet (29)
jaargetijden (52)
kerstmis (77)
kinderen (170)
koningshuis (21)
kunst (48)
landschap (15)
lichaam (38)
liefde (256)
literatuur (351)
maatschappij (151)
mannen (34)
milieu (12)
misdaad (118)
moederdag (11)
moraal (96)
muziek (40)
natuur (91)
oorlog (107)
ouderen (17)
ouders (36)
overig (128)
overlijden (75)
partner (55)
pesten (28)
planten (13)
politiek (50)
psychologie (105)
rampen (55)
reizen (132)
religie (143)
schilderkunst (20)
school (61)
sinterklaas (17)
sms (5)
songtekst (1)
spijt (26)
sport (80)
sterkte (2)
taal (42)
tijd (54)
toneel (10)
vaderdag (1)
vakantie (82)
valentijn (4)
verdriet (86)
verhuizen (13)
verjaardag (17)
verkeer (39)
voedsel (45)
vriendschap (82)
vrijheid (59)
vrouwen (86)
welzijn (51)
wereld (35)
werk (94)
wetenschap (18)
woede (60)
woonoord (86)
ziekte (146)

tabblad: verhalen

< vorige | alles | volgende >

verhaal (nr. 5281):

Laatste verhaal over architectuur

We zaten weer lekker in het zonnetje op het terras van mijn hotel in Athene. Een onweersbui had een heerlijke koelte gebracht.
''U zou nog iets vertellen over de architectuur, lieve mevrouw Amantara.''
''Ja schat, dat wil ik wel, maar wat ik tot nu toe gezegd heb is maar heel summier, zeg maar een handreiking. Dit onderwerp is zeer uitgebreid en er zijn heel dikke boeken over geschreven, maar het is ook leuk een summier verhaal er over te vertellen. Dan onthoud je meer. We nemen eerst een ouzo, want anders red ik het niet.''
''Oké, maar ik neem niet meer dan één, ik heb geen zin weer beroerd te worden.''

''U zou nog iets vertellen over de bouw omstreeks de 19e eeuw.''
Zij:
''Oké, weet je toevallig wie de grootste beeldhouwer uit de 19e eeuw was?''
''Ik weet wel, dat het een Fransman was, maar zijn naam ben ik vergeten.''
''Het was Auguste Rodin (1840-1971), een groot bewonderaar van Michelangelo, de bouwer van de koepel van de Sint-Pieterskerk te Rome. Rodin had een eigen stijl, ook wel genoemd, het impressionisme, een indruk die men ondergaat. Dat betekent, dat hij zijn werk een totaliteit geeft en soms de onderdelen van zijn werk niet helemaal afmaakt.

Een bekend werk van hem is het beeld, De Denker. Het stelt de mediterende Dante voor, een Italiaanse dichter. In Laren staat zijn beeld in de tuin van het Singer Museum. Deze werd op 17 januari 2007 gestolen en twee dagen later zwaar beschadigd teruggevonden.
Verder heeft Rodin het prachtige beeldengroep, De Burgers van Calais, uitgebeeld.''

''Wat stelt dat deze beeldengroep voor, mevrouw?''
''Het stelt een historisch gebeuren voor uit de honderdjarige oorlog tussen Frankrijk en Engeland (1337-1453). Het zat zo, de koning van Engeland, Eduard III laat de stad Calais belegeren. De burgers van deze stad vragen de voorwaarden voor de overgave. Die werd gegeven en luidde: Zes mannen moeten de stad blootsvoets verlaten met een touw om hun nek, vervolgens moesten ze de koning van Engeland de sleutels van de stad overhandigen.

Wat zat hier achter? Deze mannen zouden opgehangen worden zodra de koning de sleutels in zijn bezit had. De burgemeester vraagt vrijwilligers. Zes mannen hebben zich aangemeld en deze zes zijn door Rodin op een prachtige wijze als beeld weergegeven.''
''Heel interessant mevrouw, maar hoe zat het met de moderne kunst?''
''Die vind ik niet zo geweldig. Vroeger bouwden de bouwmeesters schitterende gebouwen, zoals kerken en raadhuizen, maar de moderne kunst kenmerkt zich door vereenvoudiging van de vormen.

Soms gaat deze vereenvoudiging zo ver, dat men niet meer weet wat het voorstelt. De hedendaagse kunstenaars vinden dat ook minder belangrijk. Een voorbeeld is de 26 meter hoge, Compositie in de ruimte, in de wandeling, Het Ding, genoemd te Rotterdam. Het is abstracte kunst.
Verder is ook heel belangrijk het bekende beeld, Mei 1940, van de Fransman Ossip Zadkine. Het geeft weer hoe het hart van Rotterdam werd vernield in de meidagen van 1940 toen Hitler de stad liet bombarderen om de overgave van het Nederlandse leger af te dwingen.

Het is een aangrijpend werk. Tenslotte zijn nog bekend de beeldhouwers John Readecker die het Monument op de Dam te Amsterdam heeft gemaakt en Mari Andriesen die de ''Dokwerker'' heeft uitgebeeld als symbool van het verzet tegen de Duitse bezetter.
Dat was het Kees wat ik er van wist. Wil je er meer van weten, ga als je weer thuis bent naar de bibliotheek en verrijk je kennis. Moet je een borrel, of ga je mee naar mijn slaapkamer?''
''Allebei mevrouw, ik voel mij weer de oude.''
''Dat mag ik graag horen, kom mee.''

Schrijver: kees niesse, 20-05-2014


c.h.niesseatkpnplanet.nl



balBiografie van deze schrijver





Geplaatst in de categorie: geschiedenis

Deze inzending is 56 keer bekeken

Er is nog niet op deze inzending gestemd.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)