Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Beschaafde zwerver

Wout was naar de huisarts geweest. Hij klaagde over slapeloosheid en angstige dromen. De dokter onderzocht hem.
''Niks aan de hand man. Ga veel wandelen en zoek gezelligheid in een café. Drink een stevige borrel en rook een sigaar. Daar knap je van op.''
''Bedankt dokter, ik ben het volledig met u eens, ik dank u vriendelijk.''
De arts:
''Dat mag ik graag horen, ik neem er nog één'', en hij nam nog een pikketanissie.

Wout verliet de arts en ging regelrecht naar zijn stamcafé van Rooie Bart. Aan de bar zat zwarte Lola, een vriendin van hem. Hij ging naast haar zitten.
'' Wil je wat van mij drinken schat'', vroeg Lola.
''Een pilsje graag.''
Hij vertelde , dat hij bij de dokter was geweest en wat die hem had voorgeschreven.
''Groot gelijk heeft die dokter. Je moet meer drinken en roken, dat is goed voor je. Eindelijk hebben we een goede arts in dit gat getroffen.''
Ze dronken nog een paar pilsjes en zij betaalde de rekening.

''Ik wil ook wel betalen hoor'', zei Wout.
''Niet nodig beste man. Ik werk tegenwoordig bij een escortbureau en verdien goed aan de kerels, vaak uit de hogere kringen. Als je wilt mag jij wel een keer gratis, want wij kennen elkaar al zo lang.''
Een glimlach kwam om zijn mond en hij dacht mij niet gezien.
''Heb je zin mee te gaan naar het winkelcentrum?'', vroeg hij.
''Dat is een goed idee Wout, want ik moet nieuwe schoenen hebben en zwarte nylons''

Ze verlieten het café en meteen stapte hij in een hoop stront.
''Attenoje, heb ik dat. Even mijn schoen schoonmaken. Wat een rot lucht die hondenstront hé'', zei hij.
Zij gierde van het lachen. Samen liepen ze gearmd naar het winkelcentrum. Toen zij schoenen en nylons had gekocht en ze de winkel verlieten kwam een man naar hun toegelopen en vroeg één euro, want hij had zo'n honger. Zij trok hem aan zijn mouw en zei zachtjes:
''Doorlopen, ouwe.''

Maar hij kreeg medelijden met de man, en zei:
''Hoe heet je?''
''Gerrit, mijnheer.''
''Moet je horen Gerrit. Heb je zin om iets goeds te eten, want dat graaien uit die afvalbakken wat ik net van je zag lijkt mij niet gezond. Kom maar met ons mee. We gaan naar Mac Donald. Ik trakteer.''

Dat beviel haar helemaal niet, en zei zachtjes:
''Zeg ben jij helemaal van de pot gerukt. Ik heb geen zin om met een zwerver te gaan eten. Laat hij maar gaan werken.''
''Luister nou eens schat, we moeten medemenselijkheid tonen. Ik wil een goede daad verrichten en hem een fijne dag bezorgen.''
Zij zuchtte diep en legde zich er bij neer.

In Mac Donald namen ze plaats aan een tafeltje.
''Wat wil je eten, Gerrit?''
''Als het u blieft graag twee hamburgers, patat en cola.''
''En jij, Lola?''
''Geef mij maar koffie en een appelgebakje.''

Wout ging in de rij staan, want het was behoorlijk druk. Intussen voelde Lola zich niet op haar gemak naast die zwerver. Hij zag er verwaarloosd uit en rook niet fris.
''U heeft een aardige man, mevrouw.''
Zij dacht laat hij maar denken dat ik zijn vrouw ben.
''Ja mevrouw, het leven kan raar verlopen. U zult zich afvragen waarom ik zo ben geworden. Ik kom uit een gegoede familie en heb een behoorlijke opleiding genoten en had een bedrijf met tien werknemers. Helaas overleed mijn eerste vrouw Helena.

Een jaar later kreeg ik kennis met een knappe vrouw van in de veertig en trouwde met haar. Maar spoedig bleek, dat ze het niet zo nauw nam met het huwelijk. Ze hield het met een paar jonge mannen. We kregen ruzie en ze beloofde beterschap. Maar het ging weer mis en betrapte ik haar naakt met een man in mijn bed. Ook gebruikte ze drugs. Ze gingen luidruchtig te keer. Ik werd vreselijk kwaad en sloeg die kerel met een tafelpoot een hersenschudding en draaide haar arm uit de kom.

Ze hebben aangifte gedaan bij de politie en ik kreeg een proces-verbaal wegens mishandeling. Mijn vrouw verliet mij. Ik kreeg te horen, dat zij een nymfomane was en behoefte had aan veel seks. Dat kon ik haar niet geven. Ik verwaarloosde mijn bedrijf en in een wanhoopsdaad heb ik mijn bedrijf in brand gestoken teneinde de verzekering penningen te kunnen innen, maar het liep anders af. De recherche kon bewijzen, dat ik de brand had aangestoken. Ik ging voor een paar jaar de bak in. Toen ik uit de gevangenis werd ontslagen had ik niets meer en ben gaan zwerven.''

Zij hoorde zijn verhaal met grote belangstelling aan en kwam tot de conclusie, dat mensen wanhopig kunnen worden en gaan zwerven. Zij ontdekte ook, dat hij beschaafd sprak. Eindelijk kwam Wout met een groot blad lekkernijen aanlopen en nam plaats aan het tafeltje. Gerrit genoot van de hamburgers, patat en cola. Toen ze klaar waren met het eten, zei Wouter:
''Gerrit, we gaan nog ergens een kopje koffie drinken met een taartje erbij en daarna nemen we afscheid van je.''
''Mijnheer, U bent een weldoener, een kind van God. Dit zal ik nooit vergeten.''

Ze liepen de zaak uit. Plotseling gaf Lola een gil en sprong even omhoog.
''Wat is er schat'', vroeg Wout met een glimlach om zijn mond.
''Ik dacht dat Gerrit in mijn bil kneep.''
''Echt niet mevrouw, dat deed ik niet.''
Wout lachte hardop, en zei:
''Dat deed ik.''
''Ik houd niet van die geintje, schoft.''
Gerrit stond zich rot te lachen, en zei:

''Wat een dag.''
Toen ze koffie hadden gedronken namen ze afscheid van Gerrit. Hij bedankte hen vele malen en ging weer zijn eigen weg met een gevulde maag.
''Lola, ik voel mij een gelukkig mens, nu ik een ander mens blij heb gemaakt, maar ik hoop ook, dat Janneke weer thuis komt.''
''Ga je nog met mij mee, mag je me verwennen.''
''Nee lieverd, ik ga weer naar huis, misschien is Janneke weer terug.''

Schrijver: kees niesse, 19 februari 2015


Geplaatst in de categorie: voedsel

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 146



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
19 februari 2015
Is zwarte Lola een negerin, die de hoer speelt? Of heeft ze gewoon zwart haar en zwarte kledij? Doet me denken aan 'Lola' van The Kinks, wat over een travestiet gaat. Ik was dol op dat nummer, totdat ik in Rimini een echte, Spaanse travestiet tegen het lijf liep. Enkele bezopen Italianen gooiden haar bloes omhoog en waarschuwden me. Neptieten, wegwezen! Ik kan me zo voorstellen dat die Lola van jou ook zoiets was.
Wel heel lief en attent van je dat je die zwervende Gerrit op een lekker McDonalds fastfood getrakteerd hebt!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)