Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De lente is weer begonnen

De lente is weer begonnen

''Waarom is het nu weer zo koud, vanmorgen vroeg viel er nog een regenbui bij een harde noordwesten wind, Wout?''
''Dat weer heb je vaak in maart Janneke, want maart roert zijn staart. De meteorologen laten de lente om praktische reden op één maart beginnen. De lente duurt dan tot en met 31 mei. Officieel begint de lente in 2015 op vrijdag, 20 maart om 23.45 uur. Dat noemen ze de astronomische lente, want dan staat de zon precies boven de evenaar. Dat is heel leuk, want overal op onze aarde is de dag en de nacht even lang en de naam lente komt van het lengen van het daglicht.''

''Waarom laten ze dan de lente op 1 maart ingaan?''
''Dat hebben ze gedaan om praktische redenen, want dan kunnen ze de meteorologische gegevens, zoals temperatuur en luchtdruk, beter met elkaar vergelijken. Internationaal is dat afgesproken.''
''Ik heb nog een vraag over het weer, Wout. Hoe ontstaan de seizoenen?

''Zal ik je vertellen, darling. Je weet dat onze aarde draait om zijn schuine as. Die as loopt van de noordpool naar de zuidpool. In de lente en de zomer komt de zon op het noordelijk halfrond hoger boven de horizon. We krijgen dus meer warmte toegevoerd en de dagen blijven langer licht. Daar profiteren wij ook van, want Nederland ligt ook op het noordelijk halfrond. Op het zuidelijk halfrond is het precies andersom. Daar blijft de zon beneden de horizon en wordt het kouder.

Het koude buiige weer is in maart heel normaal darling. Zelfs in april komt dat voor, maar geleidelijk zullen de temperaturen toch hoger worden, omdat de zon langer blijft schijnen. Nog even geduld, want straks als de wind uit het zuiden gaat waaien, neemt het warme lucht mee naar het noorden en loop je weer te klagen, dat het zo warm is. Ik ken je.''

''Logisch man. Ik moet het huis schoon houden en de was doen, maar jij zit lekker in de tuin in de schaduw.''
''Niet mopperen lieverd, want zo druk maak jij je ook niet. Laten we ons maar verheugen, dat de natuur zich weer gaat ontwaken uit de lange winterslaap. De voedingssappen stromen dan weer omhoog naar de takken van bomen en struiken. De akkers worden weer groener en de trekvogels komen weer terug in ons land.''

''Ga jij dan ook weer ontwaken uit je winterslaap ouwe, want ik vind, dat je maar weinig aandacht voor me hebt.''
''Dat is niet waar, want toen ik je gisteravond in bed wilde veroveren keerde je je eigen om en ging slapen. Mijn aandacht verslapte toen natuurlijk.
Janneke moest lachen en kneep hem in zijn arm.

Toen ze nog een bakkie koffie inschonk begon het weer te regenen.
''Dat zijn nou typisch de maartse buien, die komen vanaf de Noordzee en worden met de noordwesten wind aangevoerd. De oorzaak is de aanvoer van zeer koude lucht in de hogere luchtlagen. Omdat de zee nog betrekkelijk warm is vergeleken met de koude daarboven ontstaan opwaartse luchtstromen. Die lucht koelt af en condenseert. Daardoor ontstaan enorme buienwolken, de Cumulonimbus, waarin het behoorlijk kan spoken, zelfs met onweer.

Ik zal je nog wat vertellen, darling. Mijn vader vertelde mij eens, dat hij op 3 maart 1929 met een auto over het ijs kon rijden van Groningen naar Schiermonnikoog . Toen had je nog echte winters, maar dat schijnt voorbij te zijn. Het warme klimaat rukt op naar het noorden, zeggen ze. Je merkt het ook aan de vogels en de planten. De tuinen worden weer groen en zullen de bloemen weer hun prachtige kleuren laten zien. Dan komen de insecten en vlinders weer tevoorschijn. Maar al is het nu nog zo koud, de krokussen zijn al weer zichtbaar boven het gras. Nog even geduld darling, dan kunnen weer lekker genieten van het Hollandse weer met die prachtige wolkenluchten.''

Schrijver: kees niesse, 2 maart 2015


Geplaatst in de categorie: jaargetijden

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 143



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
2 maart 2015
Beste Kees, van mij mag je de weerpresentator van het TV-jounaal Gerrit Hiemstra opvolgen. Wát een weerkennis, man! Daar kan die saaie stoethaspel nog niet aan tippen! Nog even geduld, Kees, dan gieren de hormonen ook bij je Janneke weer door het hitsige lijf!... Wat dat betreft, zit ze natuurlijk zelf nog in de winterslaap. Dat je vader in de winter van 1929 met zijn auto van de Groningse kust naar Schiermonnikoog heeft gereden, had je al eens vermeld, maar blijft spectaculaire informatie, die het herkauwen waard is.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)