Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Excuus van Greetje en Cor

(fictie)

Ik vroeg aan kenau Alie of ze een keer patat wilde maken want dat had ik een hele tijd niet meer gegeten. Ze zei:
''Goed ouwe, maar schil jij de piepers maar en snijd ze in reepjes. Ik doe de rest wel.''
Het waren mooie grote aardappelen. Het schillen met een aardappelmesje ging mij niet zo gemakkelijk af, omdat mijn handen trilden. Uiteindelijk had ik ze toch geschild, in de vorm van een kubus. Ik hield ze onder stromend koud water tot ze schoon waren en legde ze op een blad dat op de aanrecht lag. Met een groot scherp mes sneed ik de aardappelen in reepjes van ongeveer één centimeter.
Alie zei:
''Je moet ze nu in een vergiet leggen en net zolang met koud water doorspoelen totdat uit het vergiet helder water komt en zet je bril op, want die reepjes zien er besodemieterd uit, het lijken wel bananen.''

Tot zover lukte het mij prima. Ze deed een schort voor haar bloes en broek en liet olie uit een plastic fles in een speciale pan vloeien en deed het gas onder de pan aan in de hoogste stand.
''Ouwe, schenk voor mij een borrel in, ik ben er aan toe.''
''Doe ik lieverd, ik neem er ook één, misschien houdt het trillen van mijn handen op.
Toen de olie goed heet was, deed ze de reepjes erin met het gevolg een hevig pruttelen in de pan. Na een poosje zei ze:
''Zo, de patat is nu voorgebakken en vanavond bak ik ze gaar.''
Met een schuimspaan haalde ze de patat uit de olie en liet ze afkoelen in een vergiet op vetvrij papier.

Het was inmiddels half twaalf en we zaten voor het raam naar de hei te loeren.
''Geef me nog een borrel, ouwe, ik ben er weer aan toe.''
Ik liep naar de keuken en haalde de fles uit de koelkast. Het glas van haar schonk ik tot de rand vol, dus keek ze mij tevreden aan. Ze zei:
''Zo ken ik je weer, Kees.''
Terwijl we zaten te genieten van de beste Hollandse borrel rinkelde de huisbel. We zagen buiten voor de deur twee vrouwen staan en waren helemaal in het zwart gekleed en droegen ook zwarte hoedjes.
''Zeker kerkgangers, zeg maar dat we communisten zijn, dus valt er niks te bekeren'', zei Alie.

Op mijn pantoffels liep ik naar de gang en opende zachtjes de deur.
''Goedemorgen dames.''
''Ook goedemorgen mijnheer, zei de dame met een zwarte bril op met dubbele glazen. We komen u bezoeken zoals vanmorgen vroeg is afgesproken met het escortbureau Vagina. U had om twee dames gevraagd van middelbare leeftijd om u lekker te verwennen.''
Ik kreeg een wegtrekker van de schrik en voelde mijn hoofd heet worden, en zei:
''Dames, dat moet een vergissing zijn, ik heb niet gebeld en zoals u ziet loop ik achter een rollator en het woord seks ken ik niet meer, die tijd heb ik gehad.''
De ander vrouw zei:
''Dat moet u niet zeggen mijnheer, wij zijn zelfs in staat honderdjarigen een prettige dag te bezorgen. Laat ons binnen en u zult het gevoel krijgen in de zevende hemel te zijn.''

''Nogmaals dames, het moet een vergissing zijn, ik heb niet gebeld."
''Ja mijnheer, dat gaat zomaar niet, we zijn voor dit adres besteld, dus willen we poen zien, met tweehonderd euro bent u van ons af.''
Toen ik de deur dicht wilde doen, zette de vrouw met de dubbele brillenglazen haar rechtervoet tussen de deur en schreeuwde, dat ik moest betalen. Op mijn geschreeuw kwam Alie toegerend en riep:
''Wij zijn communisten en er valt niks te bekeren, rot op.''

Ik zei:
''Het zijn geen kerkgangers, ze zeggen, dat ik gebeld zou hebben voor een gezellige dag met veel seks. Ze zijn van het escortbureau Vagina en willen poen hebben.''
Alie, die aan een appel zat te eten, zei:
''Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt, lazerstraal op jullie'', en ze gooide de half opgegeten appel naar hun toe.
Kennelijk schrokken de escortvrouwen van de grote en dikke verschijning van kenau Alie en namen snel de benen.

Later in de middag stopte er een zwarte Mercedes voor de deur en Alie zag de vrouw met de dubbele brillenglazen uitstappen en naar ons huisje lopen en een papier in de brievenbus deponeren. Alie stond in de huiskamer voor het raam en tot haar verbazing zwaaide de gebrilde dame naar haar. Ik had inmiddels het papier opgeraapt en daar stond op:
- Wij bieden onze excuus aan, we moesten verderop zijn, groetjes van Greet en Cor.-

Om het verhaal kort te houden, de patat smaakte heerlijk.

Schrijver: kees niesse, 12 maart 2016


Geplaatst in de categorie: overig

4.0 met 2 stemmen 132



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)