Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

WERKBELEVEN

De kunstschilder Sake knijpt tube na tube leeg. Wilde, grillige strepen en klodders sieren het palet.
De kunstenaar laat in dolle drift twee kwasten tegelijk over het doek gaan.
"Wat een wanorde!" kettert hij. "Ik kan mezelf niet genoeg uitschelden. "Wat ik nu maak... Dat zal de domste kunstcriticus nog vervloeken! Ik kan dit niet langer aanzien!"
Sake gooit zijn kwasten weg. Met zijn nagels krabt hij over het schilderij in wording. Nagels? Ze werken als tijgerklauwen!
Het besmeurde doek wordt van de ezel gescheurd, vliegt als snippers door Sakes atelier.
De woedende schilder ploft neer op zijn sofa, wringt zich in bochten om te verdwijnen in een droomloze slaap.

Sake ontwaakt, is rustig genoeg om opnieuw wat te wagen. Er prijkt weer een witte doek op de ezel. Uit de kwasten komen kleurrijke ronde en langwerpige vormen. Sake tuurt er strak naar.
Heftige gedachten dansen op en neer, vallen uiteen, omklemmen met zijn allen de schilder. Hij heeft het gevoel dat een grote wurgslang op heel zijn wezen drukt, verder werken wil beletten.
Sake springt van zijn stoel, springt heen en weer in het atelier, waarbij zijn armen woeste maaibewegingen maken.
In een toestand, tussen waken en slapen, wendt hij een derde poging aan.
Sake ziet met schemerige ogen hoe zijn schepping langzaam voltooid wordt, als in een wazige verte.

Hoeveel jaren verstrijken?
Sakes schilderij vol vruchten en bossen bloemen hangt in een museum
"Deze schilder kende tenminste de rust om met alle toewijding zijn Stilleven te beelden," is de gedachte van vele bewonderaars. "Alle lof daarvoor. Mensen, die van alles najagen, moesten maar steeds aan zulke kalmte denken."

Schrijver: Han Messie, 8 september 2019


Geplaatst in de categorie: kunst

4.0 met 1 stemmen 267



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)