Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

DE DOBBELSTEEN

Was het ergens in Amerika, China of India?
Zeker is het dat op het treinstation een oude dobbelsteen onder een stapeltje verfrommelde kranten lag. Die papieren waren achteloos op het perron neergegooid door reizigers. Die dobbelsteen peinsde over zijn lange geschiedenis van heen en weer worden geworpen:
"In het gokpaleis hoorde ik juichkreten en zware vloeken, als ik even stil mocht liggen. Daarna hobbelde ik weer over de tafel. Intussen ging er heel wat geld van de ene hand in de andere over.
Tenslotte heeft een van de spelers mij meegenomen. Met hem maakte ik heel wat treinreizen mee. Gelukkig zag ik voortaan kleinere bedragen, die van eigenaar veranderden, ofschoon de kreten er nog mochten wezen. Bij een felle ruzie van de gokkers werd ik uit het raam gegooid, net toen de trein stil stond bij dit station. Hoe zal het verder met me gaan?"
Het antwoord kwam dadelijk.
Carl, een jongetje van een jaar of acht, grabbelde nieuwsgierig in dat hoopje oude kranten.
"Ha, die dobbelsteen neem ik mee!' riep hij tegen zijn vader.
"Goed Carl, maar schiet op. Daar zie ik onze trein al aankomen."

De dobbelsteen ging een huiselijk leven tegemoet.
Hij kwam in de doos van het bekende spel "Mens erger je niet!"
Wanneer Carl zijn vriendjes op bezoek kreeg, werd er vaak een spelletje gespeeld. De jongens bewonderden die bijzondere dobbelsteen met keurig rechte hoeken. "Dat is wel wat anders dan die steentjes met afgeronde zijden," vonden ze.
De bewuste dobbelsteen dacht:
"Wat een eer dat men hier het liefste met mij gooit. Gezellig beleven zonder geld, waarbij toch levendig geroep klinkt en drang naar winnen en vrees voor verlies achterwege blijven."

Schrijver: Han Messie
6 januari 2021


Geplaatst in de categorie: hobby

4.5 met 2 stemmen 196



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
An Terlouw
Datum:
6 januari 2021
Heerlijk Han, heel graag gelezen!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)