Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

VERMISTE TUBE

Alida, een meisje van acht jaar, veegde steeds keurig de vloer van haar slaapkamer. Het stof schoof ze onder haar bed, tot in een gat van de muur.
Het was avond; ze kroop lekker onder de dekens. Zoals Alida graag had, stonden de deuren van slaapkamer en badkamer een eindje open. Langzaam dommelde het meisje in...
Maar opeens ging ze verschrikt overeind zitten! Wat was dat voor getrippel? Muizen, ratten?
Ze sprong haar bed uit, riep vader en moeder, die nog in de huiskamer zaten.
"Kindje. wat scheelt er nu?' vroeg moeder.
"Ik hoor hier beesten rondlopen!"
"Gauw op onderzoek uitgaan," bromde vader.
Maar nee, er werden geen muizen, ratten of andere dieren gevonden.
"Wat is dat?" merkte moeder op. "Vandaag heb ik een nieuwe tube tandpasta bij de wastafel gelegd. Nu ligt die er niet meer!"
Weer lang zoeken...
Tenslotte zie moeder:
"Vaak ben ik verstrooid. Misschien dat ik hem zomaar in gedachten later op een andere plaats heb gelegd."
"Kom," sprak vader. "We gaan slapen en morgen proberen we onze tube te vinden."

Middenin de nacht werd Alida weer wakker.
"Ja, hier heb je de tube weer," piepte een klein stemmetje.
Stomverbaasd zag zij vijf kaboutertjes op haar bed: een mannetje, een vrouwtje en drie kindjes. Met hun vijven hielden ze vast, waar die avond naar gezocht was.
"Zie je," zei moeder kabouter. "Wij zijn pas in dat holletje van de muur komen wonen. Al dat stof daarbinnen hebben we verzameld en door het raam naar buiten gegooid. Maar nog stonk het erg in ons woninkje."
"Ja," ging vader verder. "We wisten deze grote tube tandpasta te vinden. We schroefden de dop ervan af en lieten die heerlijke frisse geur door ons vertrek waaien, dat nu weer prettig ruikt."
De drie kinderen smeekten Alida:
"Vertel alsjeblieft nooit van ons aan jouw vader en moeder. Want wij willen hier rustig blijven wonen."
Op haar tenen sloop Alida naar de badkamer en legde de tandpasta op de gebruikelijke plaats.
Ze wenste de kabouters goede nacht en sliep in.
Ongestoord leefde het kleine gezinnetje verder in het muurhol, verborgen door Alida's bed. Alleen het meisje wist van deze kabouters.

Schrijver: Han Messie
3 november 2022


Geplaatst in de categorie: familie

5.0 met 2 stemmen 509



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
An Terlouw
Datum:
4 november 2022
Han, LEUK!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)