Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Ontmoeting

‘Elke keer als ik een regenboog zie, stuur ik je een gedicht,’ zei hij.

Ze hadden elkaar jaren geleden ontmoet in een cafeetje. Ze kwamen toevallig met elkaar in gesprek en het klikte zo goed, dat ze besloten om de rest van de dag met elkaar door te brengen.
De dag werd een week. Ze raakten niet uitgepraat.
Toen moest hij weg. Hij reisde voor zijn werk de hele wereld rond en woonde in hotels.

Het was de mooiste week van haar leven.
Ze zagen in die week een prachtige regenboog en stonden er ademloos naar te kijken. Toen sprak hij de woorden over het gedicht.
Hij had woord gehouden. Ze had in de loop der jaren een aantal brieven met gedichten ontvangen. Nooit met een adres, alleen de naam van de stad en als afzender: Regenboog.
Ze bewaarde zijn brieven zorgvuldig, het waren mooie brieven, poëtisch, met prachtige gedichten.
Ze was getrouwd, had kinderen gekregen, ze had een goed leven gehad.
Nu is ze 80 jaar. Haar kinderen hebben hun eigen leven, haar man is een paar jaar geleden overleden. Ze denkt vaak terug aan vroeger en aan die mooie week.

Dan ontvangt ze de laatste brief van Regenboog.
Een grote envelop, met een brief van een hoteldirecteur.
Hij schrijft, dat de man, die in zijn hotel logeerde, plotseling overleden was.
In zijn papieren vonden ze een brief met haar adres en een map met gedichten. Op een apart briefje stond geschreven, dat de map en de brief na zijn dood naar haar gestuurd moesten worden.

Met bevende handen opent ze de brief en leest:

Mijn lieve muze,

Als je deze brief ontvangt, ben ik overleden. De week, die ik met jou heb doorgebracht, heeft me geïnspireerd tot het schrijven van vele gedichten.
Sommige heb je al ontvangen, die stuurde ik je elke keer als ik een regenboog had gezien. In de map zit alles wat ik geschreven heb.

Voor altijd,

Regenboog

Ze zit doodstil voor zich uit te staren. Na een poos opent ze de map en leest zijn ontroerende gedichten.
Als ze een jaar later overlijdt, vinden haar kinderen de map en een brief van hun moeder.
Haar laatste wens is, dat deze gedichten na haar dood naar een uitgever gestuurd moeten worden.

Een half jaar later verschijnt er een gedichtenbundel met de titel: ‘Regenbooggedichten’

Schrijver: Ineke Dijkhuis
20 januari 2023


Geplaatst in de categorie: afscheid

4.1 met 8 stemmen 142



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
An Terlouw
Datum:
20 januari 2023
Ineke, ontroerend mooi! Ga vooral door met ons te verrassen met je geweldige stukken!
Naam:
Han Messie
Datum:
20 januari 2023
Email:
hmessielive.nl
Ineke, wat een mooie beschrijving van een vriendschap tussne twee oude mensen.
Jouw verhaal treft me diep van binnen, maar vooral ook doorgaan met jouw sprookjes, want dat is naar mijn mening jouw allersterkste kant, ofschoon dit verhaal ook met kop en schouders boven het gemiddelde van Nederlandse verhalen uitsteekt.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)