Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

De theezakjes

De theezakjes in de doos zijn met elkaar aan het praten. Ze zijn wat verdrietig.
Eentje zegt droevig:
‘Wat heb ik nu aan mijn leven? Eerst zit ik in een donkere doos. Dan word ik eruit gehaald. En ga ik in een glazen pot of in een glas met gloeiend heet water. En daarna verdwijn ik in de vuilnisbak. Wat een leven!’
De andere theezakjes knikken, ja, zo denken zij er ook over.

Maar dan zegt een positief ingesteld theezakje, dat ze eens goed moeten luisteren.
'Want weten jullie wel hoe belangrijk jullie zijn? Denk eens aan de gezelligheid, die jullie geven, als een paar mensen met elkaar zitten te praten onder het genot van een kopje thee. En heb je wel eens gehoord wat er gezegd wordt?
Hè, hè, nu eerst een kop thee, even bijkomen… dát wordt er vaak gezegd!
En wat dachten jullie van onze verschillende smaken en soorten? Voor elk wat wils. De mensen genieten van ons.
En dan nog wat, hebben jullie wel eens gezien, wat voor moois de mensen maken van de papieren zakjes, die om ons heen zitten? Hele kunstwerken zijn het!’

De theezakjes zijn even stil na deze gloedvolle speech.
Ze kijken elkaar eens aan, daar hadden ze nog nooit over nagedacht. Maar het is waar, ze dragen bij aan de gezelligheid en aan de creativiteit van de mensen.

‘Maar daarna gooien ze ons in de vuilnisbak,’ moppert er één.

Het positieve theezakje heeft ook hier een antwoord op.
‘Het is heel jammer, dat de mensen ons weggooien, nadat we gebruikt zijn,’ zegt hij, ‘want ik heb gelezen dat onze thee heel goed is voor de grond in de tuin en ook voor de planten.’

Zo, dat is nogal wat, vinden de theezakjes. Ze voelen zich meteen stukken beter en ook trots! Ze zijn dus echt belangrijk!
En ze blijven tevreden tegen elkaar aanliggen in de doos.
Wachtend op hun mooie taak in deze wereld.

Schrijver: Ineke Dijkhuis
24 januari 2023


Geplaatst in de categorie: overig

3.1 met 7 stemmen 112



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Ineke Dijkhuis
Datum:
28 januari 2023
Dankjewel voor je fijne reactie, Han.
Op internet las ik het volgende over gebruikte theezakjes. Ook daarvoor kunnen ze dus gebruikt worden.

Oude theezakjes tegen stinkende vuilnisbak of koelkast.
Ook hiertegen kunnen gebruikte theezakjes helpen. Leg een oud, droog theezakje op een schoteltje en zet dit in de koelkast of vuilnisbak. Het theezakje absorbeert de vieze geurtjes.
Naam:
Han Messie
Datum:
27 januari 2023
Email:
hmessielive.nl
Ineke, hoe jouw theezakjes zich meten met mensen, die ontevreden zijn met hun bestaan en daarna toch wat positiefs gaan zien!
Ja, die nietige dingetjes dragen heel wat bij aan gezelligheid en gesprekken, kortom het samenzijn van mensen.
Heel mooi dat je hebt vermeld dat weggegooide thee voor aarde en planten ook nog zo voedzaam kan zijn. Maar ook als ze in de vuilnisbak terecht komen, wacht hun daarna ook een volgend leven in een andere, wellicht geheime gedaante.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)