Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Keefman (fragment)

begin van het verhaal 'Keefman' van Jan Arends (1925-1974)


Vriend,

Hoe vaak heb ik je al niet gezegd dat ik mij geheel wil inzetten
voor de psychiatrisch gestoorde mens.
En dan zit jij maar te lullen en met je hand over je kin te wrijven. Dat is zeker een tik van je? Altijd dat gepluk aan die kin. En dan de smoesjes die je verkoopt. Dat ik niet geschikt zou zijn voor de verpleging van psychisch of psychiatrisch gestoorde mensen omdat ik geen mulo-diploma zou hebben.
Alsof dat ter zake doet of je diploma's hebt. Natuurlijk doet dat ter zake. Dat weet ik ook wel.

Mijn hele leven is verpest door die rotdiploma's. Want zeg nou zelf vriend. Waarom hebben anderen wel diploma's en ik niet.
Daar zit wat achter. En wat is nou iemand met een mulo-diploma. Ik ben er zeker van dat ik dat werk net zo goed doe als iemand met een diploma. En jij bent dokter. Dus je kan het weten. Waarom adviseer je mij dan niet? Waarom geef je ze niet de raad bij zo'n psychiatrisch instituut om mij aan te nemen? Jouw woord is immers wet. Als jij zegt dat het zonder mulo-diploma net zo goed kan dan nemen ze mij wel. Dat geef ik je op een briefje. Jij hoeft alleen maar op te bellen en te zeggen dat je iemand hebt die zich helemaal wil inzetten voor
de psychisch of psychiatrisch gestoorde mens en ik heb mijn levensdoel bereikt. En nou kan jij wel zeggen dat die dingen niet zo eenvoudig liggen, maar dat zijn maar smoesjes en dooddoeners.
Die dingen liggen niet zo eenvoudig, mijnheer Keefman. Dat zeg je toch altijd. Die dingen liggen niet zo eenvoudig. Houd jij je zelf soms voor scherpzinnig met die stomme opmerkingen van je? Die dingen liggen wel eenvoudig.
Je hoeft alleen maar op te bellen. Zo gaat het nou eenmaal in het leven.
De dingen gebeuren op afspraak. En op voorspraak.
Dat is het.

Ik heb nooit voorspraak gehad in mijn leven.
Daarom zit ik hier in het gekkenhuis. Omdat ik nooit voorspraak heb gehad in mijn leven. Anderen rollen overal binnen. Maar mij wijzen ze de deur. Ze wijzen mij de deur zeg ik je. En nou heb je weer een ander lulpraatje. Weet je waar ik
soms zin in heb ? Om die stompzinnige bek van jou in elkaar te slaan.
Want nou heb je weer een ander smoesje. 'U moet het zelf doen, mijnheer Keefman. U moet het zelf doen. Als u in de B-verpleging wilt dan moet u daar zelf de nodige stappen voorzetten.'

Maar vriend je weet toch immers dat ik zo helemaal niet in de B-verpleging kan. Natuurlijk wil ik mij helemaal inzetten voor mijn psychisch of psychiatrisch gestoorde medemensen.
Maar jij weet net zo goed als ik dat ik dat helemaal niet kan. Ik zou jou wel eens willen zien als je een gehoorgebrek had en een spraakgebrek. Dan zou jij ook niet doen of het allemaal maar even gemakkelijk was.
Weet je wat er aan schort? Jij wilt mij helemaal niet begrijpen.
Jij doet maar net of je neus bloedt. Of er met mij helemaal niets aan de hand
is. Maar jij weet niet hoe eenzaam een mens is die doof is. En dan kan jij wel zeggen dat ik helemaal niet doof ben, maar dan ben jij voor mij geen dokter. Dan weet jij er geen kloten van.

Denk jij nou heus dat ik in een psychiatrisch instituut kan gaan werken zolang er niets aan mijn gehoor gedaan is?
Psychiatrisch gestoorde mensen hebben er nog meer behoefte aan dan andere mensen dat zij worden verstaan.
Maar ik ben immers doof, of tenminste hardhorend en dacht jij dan heus dat ik aan kon komen kloppen voor een betrekking in de psychiatrie.
Dat is immers te gek om los te lopen. Je weet zelf hoe ik gehandicapt ben door mijn spraakgebrek.
.................................................
.................................................

Schrijver: Jan Arends
Inzender: JM, 5 juni 2002


Geplaatst in de categorie: ziekte

3.5 met 50 stemmen 3.525



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Ginny
Datum:
18 oktober 2003
Email:
regnera69hotmail.com
helemaal onder de indruk
Naam:
karin
Datum:
22 september 2002
Email:
karin_lamershotmail.com
ik vind het een boeiende tekst

Naam:
Linniej
Datum:
6 juni 2002
Email:
Linda_enghhotmail.com
prachtig! en zo terecht!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)