Hoofdstuk 4: Eindelijk bij de kassa
U heeft het misschien al meegemaakt: bent u eindelijk aan de beurt, zegt de caissiere verveeld:
'O (of: 'shit'), de kassarol is op!'
Wind u niet op. Het vervangen van de kassarol is een klusje van 23 seconden, in principe. Heeft u haast, is het koopavond of spitsuur, of rekent u af bij een vakantiehulp of zaterdagkracht, dan moet u rekenen op een minuut of tien.
Zo. Alle boodschappen zijn nu aangeslagen of gescand. Let goed op: de caissiere zal u nu, heel snel achter elkaar, een aantal vragen gaan stellen die u zonder aarzelen met ja of nee moet kunnen beantwoorden. Ze zal u bijvoorbeeld vragen of u zegeltjes spaart:
'Spaart u zegeltjes?'
'Spaart u Air Miles?'
Of u een klantenkaart heeft:
'Heeft u een klantenkaart?'/
'Heeft u een Bonuskaart?'/
'Heeft u een Klant-is-Koningkaart?'/
'Heeft u een Sparkaart?'
en, soms, of u nog lege flessen heeft ingeleverd:
'Statiegeldbon?'
Tenslotte stelt ze de vraag:
'Wilt u een tasje of gaat het zo mee?'
! Wat kan ik eigenlijk met zo'n klantenkaart?
Zegeltjes en klantenkaarten zijn er in verschillende soorten. Elke supermarkt heeft een eigen systeem waarmee u kunt sparen voor fikse kortingen op luxe huishoudelijke artikelen zoals (ovenbestendige) pyrexschalen, hardplastic Tupperwarebakjes, melkopschuimkloppertjes of duurzaam geemailleerde Romertopfs.
Bij de servicecounter of informatiebalie kunt u gratis informatie krijgen over het spaarsysteem dat uw supermarkt hanteert.
Betaalt u contant, probeer dan uit het assortiment voor een niet op hele euro's afgerond bedrag aan artikelen te selecteren. U kunt dan namelijk bij het betalen aan de caissiere vragen:
'Wilt u er 47 eurocent bij?'
en dat is een heel slimme manier om uw portemonnee in 1 klap te ontdoen van al die rottige 1-,2- en 5 euromuntjes!
Geplaatst in de categorie: algemeen
er zit een lekker sarcasme in daar hou ik wel van.
Je hebt nog eens helemaal gelijk ook.