Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

1820 - 1887

Idee 115.

Als ge met uw zoon overlegt welk beroep hij zal kiezen, let dan goed op of hij ijverig is, want de graad van z'n ijver moet bepalen of hij geschikt is voor staatsbetrekking of voor 'n bijzonder beroep.

De reden hiervan is deze. In beide gevallen begint hij z'n loopbaam als ondergeschikte. IJver zal hem schaden, als z'n chefs publieke personen zijn, maar voordeel doen bij 'n particulier.

Wie 'n bierbrouwer dient, en door ijverig brouwen 't zijne toebrengt tot de bloei van de brouwerij, sticht zich een eerzuil in de zak des bierbrouwers.

Wie 't Land dient en ijverig is, staat zijn meerderen in de weg. Het 'pas de zèle' van Talleyrand wordt nooit gezegd door 'n industrieel.

En, als de Gouverneur-Generaal van Indië een bierbrouwer ware geweest, dat is: als de ellendige knoeierijen, die daar aan de orde van de dag zijn, invloed hadden gehad op zijn eigen belangen, dan ware Havelaar omhangen met zoveel ridderorden als er kunnen worden bedacht door de meest dankbaren van alle bierbrouwers.

Schrijver: Multatuli
Inzender: JM, 26 februari 2004


Geplaatst in de categorie: werk

2.6 met 5 stemmen 1.495



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)