Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

geelzucht

Ik heb drie huisgenoten. We leiden alle vier ons eigen leven met verschillende tijdstippen voor opstaan, ontbijt, vertrek naar school en werk, thuiskomst, en slapen gaan.
Hoe wij met elkaar communiceren?
Via geeltjes. Ze hangen door het hele huis.
"Uitslapen". Op de slaapkamerdeur van mijn jongste zoon als er op zijn school weer eens lesuitval is.
"Groenbak". Op de keukendeur eenmaal in de twee weken op woensdagavond. Er wordt van mij verwacht dat ik het gevaarte op donderdagochtend in alle vroegte naar de straat sleur.
"Grijsbak". Op alle andere woensdagavonden.
"Geen nachtknip. L. komt later". Ooit moest ik om 3 uur 's nachts m'n bed uit omdat alle deuren van binnen extra vergrendeld waren en nog niet iedereen binnen was.
"Hou van je". Driemaal raden voor wie dat bestemd was.
"Drie bruin met knip". Geeltjes zijn ook handig als boodschappenlijstje.
Een paar weken geleden liep onze communicatie volledig uit de hand.
Hemelvaartsdag.
Ik had de groenbak buiten gezet. En die werd uiteraard niet geleegd. 's Avonds hing er opnieuw een geeltje. Helaas was dat het grijsbakbriefje, want doordeweekse zondagen scheppen verwarring. Ook deze bak werd niet geleegd natuurlijk.
Mijn zoon vloekte omdat ik hem te vroeg wekte. "Lees dat briefje sufferd". Hij had het echter al zo vaak gebruikt dat de lijmlaag niet meer werkte en het weg was gedwarreld.
Op de vrijdag na Hemelvaart waren we in het bezit van twaalf bruinbroden met knip. Alle vier hadden we er drie gekocht. Niemand had er echter aan gedacht het boodschappengeeltje te verwijderen.
Op zaterdag vertelde ik mijn echtgenote dat ik ook van haar hield.
"We hebben toch ruzie?" zei ze verbaasd.
"En dat briefje dan?" antwoordde ik.
"Shit, vergeten weg te halen."
Morgen ga ik voorstellen om op een andere manier met elkaar te communiceren.
Gewoon praten.
Ik heb een uitgewerkt voorstel via geeltjes door het hele huis verspreid.

Schrijver: Drs. Mosje, 9 juni 2004


Geplaatst in de categorie: familie

3.4 met 13 stemmen 1.666



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
annemieke
Datum:
10 juni 2004
Email:
gewelig stuk proza, super zoals je beelden geeft over miscommunicatie en irritatie, ook humorvol, het langs elkaar heen leven en toch allen van goede moed en inzet zijn, helder beeld over een familie, een notitie waardig, dank je voor het aanreiken.
Naam:
Suzanne Peters
Datum:
10 juni 2004
Email:
suzannepetershotmail.com
Leuk!!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)