Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Gezonde fietser...

Fietsen? Ik doe het steeds vaker en laat de auto staan. Goed voor het milieu. Natuurlijk. Maar er zit nóg zoveel leuks aan vast. Ik ontdek van alles. Zoals onze fietswegen. Niks geen smalle rijwielpaadjes langs drukke autowegen. Nee, zelfstandige fietswegen die zich onafhankelijk van het overige verkeer door onze stad slingeren. Die zich niets aantrekken van eenrichtingsverkeer en doodlopende wegen. Hoe makkelijk fiets ik zo van de ene naar de andere wijk. Hoe soepeltjes trap ik over bruggetjes, door tunneltjes en doorgangetjes en ben zo eerder ter plekke dan ik dat ooit per auto zou zijn geweest...
Ik ontdek hoe uitbundig de plaatselijke straatnaamgevers zich hebben kunnen uitleven. De variatie in stadstuintjes doet me versteld staan. En hoe groen is onze stad! Ik ontdek hoe gezellig het is tussen het winkelende publiek te peddelen en mijn vehikel zomaar pal voor de winkel te kunnen parkeren. ‘Hoi’ zwaai ik zo af en toe gezellig vanaf m’n brik naar een bekende. Want na jaren meegroeien met een 'groeistad' ken ik zo links en rechts een paar mensen.
Lijf en leden varen er wel bij. Zelfs 's winters houd ik een getint gezicht. Beweging? Goed voor de mens! Dat blijkt naar weer eens overduidelijk als ik op één van mijn tochten plots voor een bord 'doodlopende weg,' kom te staan. Jammer? Oh nee! Voor mij is een uitzondering gemaakt. Haha. 'Uitgezonderd fietsers' staat eronder te lezen. Of beter gezegd: dat heeft er oorspronkelijk gestaan. Maar de één of andere grapjas heeft een paar letters weggepoetst. Een u, een i, een t, een r, een d en een s. 'Gezonde fietser' is de tekst die overblijft en mij vanaf het bordje toelacht...

Zo. Zit ik even op de goeie weg met mijn fietsje! Wist ik ook wel. Dat die onbekende stadgenoot dit met zijn letterlolletje even bevestigt, is alleen maar een extra duwtje in mijn rug. Mooi meegenomen met tegenwind!

Schrijver: Nell van den Bosch, 28 maart 2005


Geplaatst in de categorie: algemeen

3.5 met 8 stemmen 872



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)