Inloggen

Orka's

dagcolumn
3.8 met 4 stemmen aantal keer bekeken 34
Ik las vanmorgen dat een groep Amerikaanse biologen heeft ontdekt dat voor de kust van de staat Washington een groep walvissen bijzonder gedrag vertoont in die zin dat ze elkaar schoonpoetsen met zelf geplukt zeewier. “Van andere diersoorten, zoals bonobo’s, chimpansees en olifanten, is bekend dat ze gereedschap kunnen maken en gebruiken maar bij walvissen was dergelijk gedrag tot nog toe onbekend”, meldt De Volkskrant. Wacht even, gereedschap maken vind ik toch iets anders. Die beesten…

Even wennen

column
3.6 met 5 stemmen aantal keer bekeken 87
"Goedemiddag dames, lekker aan het tippelen?" Vet Brabants accent, elleboog uit het autoraampje. De vrouwen, duidelijk overvallen, lopen enkele meters voor me uit. "Tippelen" — het woord draagt de leeftijd van de gebruiker al in zich. Het blijft stil, dan lachen ze. De man rijdt stapvoets naast hen en grijnst zelfgenoegzaam.
Korte, geruite mouw, net als de vrouwen van middelbare leeftijd. Langzaam maakt hij vaart, tuurt in zijn achteruitkijkspiegel voor het effect. Als een kind dat iets…
Mohair23 juni 2025Lees meer >

Het rijk van Éón.

beschouwing
3.0 met 1 stemmen aantal keer bekeken 13
In Éón bestaat geen ruimte zoals wij die kennen. Er zijn geen afstanden, geen richtingen, alleen nabijheid van intentie. Twee zielen die hetzelfde verlangen, raken elkaar aan, ongeacht wat in de “oude wereld “ lichtjaren van tijd en afstand zouden zijn. Beweging is geen verplaatsing, maar een verschuiving van aandacht. Tijd is er niet lineair, noch cyclisch. Elke gebeurtenis bestaat als een momentcluster, zwevend in het eeuwige nu. Bewustzijn navigeert deze clusters zoals een muzikant een…

De aardbei in het middelpunt van de belangstelling

hartenkreet
4.0 met 1 stemmen aantal keer bekeken 16
We waren op die dag in juni weer eens uit Tilburg vertrokken. Naast mij een uiterst zwijgzame mede-passagiere met een gezicht als van perkament, doorweven met diepe rimpels.
De andere dames zouden terwijl de auto voorthobbelde de verhalen over hun lange, voorbije levens ten beste geven, ongeacht of daar oprecht naar geluisterd werd of een toehoorder voor was. Die verhalen waren als een soort verkapte, zinledige ego-documenten en - als men dit zo zou kunnen zeggen - als een soort van…
autobiografie
4.0 met 3 stemmen aantal keer bekeken 157
De subtiele geur van de bloeiende lindebomen oversteeg de geur van de bloeiende kruiden op het kleine balkon van Bjarne, die als stadsmens volop van de stedelijke natuur genoot. Door alle indrukken van de vorige dag was de nacht onrustig geweest, maar tegen de ochtend was er toch een diepe slaap geweest. De vers gezette koffie smaakte goed om mee wakker te worden met de balkondeuren geopend..
Er kwam een bericht van Amnesty via de webmail. Of Bjarne een petitie wilde tekenen. Een protest tegen…

"Eén nieuw bericht. Drie jaar oud."

verhaal
4.0 met 1 stemmen aantal keer bekeken 11
De geur van metaal en olie hangt in de kamer. Een open kast, dozen met uniformen, een foto in een lijstje. Vier mannen op een stoffige vlakte, wapens in de hand, opgestroopte mouwen. Hij staat links, zijn arm om de schouder van een ander die een week later geen gezicht meer had. Zijn handen liggen plat op de oude Nokia. Er knippert een blauw lichtje.
“Eén nieuw bericht. Drie jaar oud.”
Hij zoekt de voicemail op. Zijn eigen stem. Dof, monotoon.
‘Je bent er dus nog. Geen idee hoe je het…

Hoe lang kan de wereld dit nog aanzien?

bewering
5.0 met 3 stemmen aantal keer bekeken 35
Terwijl de grote heren van de NATO in Den Haag praten, drinken, dineren, zich laten escorteren gaat Israël in Gaza door met zijn barbarij: ook deze dagen weer tientallen doden. Dit niet in het minst door de meedogenloze Gaza Foundation, die zogenaamd humanitaire hulp biedt.
Maar dat op een wijze die mensonterend is, waarbij tientalen uitgehongerde, wanhopige Gazanen worden gedood en honderden gewond raken. Het Israëlische leger heeft inmiddels meer dan 400 mensen gedood bij aanvallen op…

Laatste nieuws:

JEROEN BROUWERS WINT LIBRIS LITERATUUR PRIJS 2021

Schrijver Jeroen Brouwers is met zijn boek Cliënt E. Busken de winnaar van de Libris Literatuur Prijs 2021. Dat is maandagavond bekendgemaakt in Nieuwsuur.
Zijn boek is een "unieke roman", aldus juryvoorzitter Lilianne Ploumen. "Een roman die je opslokt en je naar adem happend rond laat tollen en hijgend stil doet staan."

In verband met zijn gezondheid was de schrijver zelf niet aanwezig bij de bekendmaking in het cultuurhuis Felix Meritis in Amsterdam. Zijn uitgever nam de prijs in ontvangst. "Ik hoop dat je kijkt Jeroen", zei hij. "Van harte gefeliciteerd, ook aan alle andere genomineerden. Jeroen heeft meer dan zestig boeken geschreven. Hij zegt dat zijn hoofd leeg is. Ik vrees dat het ook echt zo is, maar ik hoop dat hij liegt."

Literair

De Libris Literatuur Prijs is de prijs voor de beste oorspronkelijk Nederlandstalige literaire roman van het afgelopen jaar. Samen met de BookSpot Literatuurprijs is het de belangrijkste jaarlijkse onderscheiding in de Nederlandstalige literatuur. Naast Jeroen Brouwers waren Simone Atangana Bekono, Gerda Blees, Merijn de Boer, Marieke Lucas Rijneveld en de Vlaming Erwin Mortier genomineerd. Brouwers wint met de prijs een bedrag van 50.000 euro.

Dementie

Brouwers' roman is een monoloog van de chagrijnige, dementerende oude man Busken. Hij woont op de gesloten afdeling van Huize Madeleine, een verzorgingstehuis, is doofstom en kan zich nauwelijks bewegen. Maar vanbinnen is hij nog volop in bedrijf, ondanks zijn vermeende dementie. De verwarde, maar welbespraakte geest neemt alles wat er om hem heen gebeurt scherp waar: zijn verzorgers, mede-dementen en de kwaadaardige psychologen en psychiaters.

Laatste boek

"Dit is een vrolijk boek", zegt Brouwers nu over zijn winnende roman. "Met een sombere ondergrond." Cliënt E. Busken zou wel eens het laatste boek van Brouwers' hand kunnen zijn. "Ik ben nu met emeritaat. Ik kan me niet voorstellen dat ik niet schrijf, misschien komt er nog iets. Maar je mag ook rekening houden met mijn leeftijd." Brouwers schreef in totaal meer dan zestig boeken. "Maar soms heb je geen zin meer, dan zeg je: het is voldoende en het is mooi geweest. Dit is mijn oeuvre en je doet het er maar mee."

Bron: www.nos.nl


Commentaar Karel Jong:

Inderdaad levert het achter elkaar lezen van dit boek een vorm van beklemming op. Het idee, dat je door doofstomheid in jezelf bent opgesloten, terwijl je geest nog helder is, doet de lezer naar adem snakken. Ofwel als dit mogelijk de laatste fase van je leven is, dan overheerst bij de lezer somberheid. Wat betreft taalgebruik lezen de innerlijke woordenstromen veel genoegen op. Niettemin kon ook ik het boek niet achter elkaar lezen. Het bleek soms ‘te veel’. Ook was het niet goed mogelijk om het van je laten afglijden met de gedachte, dat de beschrijving zo extreem is, dat deze werkelijkheid je nooit zal overkomen. Helaas zien wij in verpleeghuizen nogal eens bewoners zitten, die ogenschijnlijk in een soort innerlijk isolement verkeren. Na lezing van Client E. Busken valt onbevangen daarnaar kijken en over nadenken niet echt mee.

Karel Jong, 11-05-2021
LITERATUURPRIJS GOUDEN GANZEVEER NAAR AUTEUR EN CRITICUS MARGOT DIJKGRAAF

De Gouden Ganzenveer gaat dit jaar naar literatuurcriticus en auteur Margot Dijkgraaf. Ze krijgt de prijs vanwege haar rol als "sensibele en erudiete ambassadeur van de letteren." Ook wordt ze geprezen voor het onder de aandacht brengen van Nederlandstalige auteurs in Frankrijk en in andere Europese landen.

Dijkgraaf schrijft ook veel over Franstalige literatuur, onder meer in NRC. In Frankrijk heeft ze om die reden verschillende onderscheidingen gekregen.

Oud-minister en voorzitter van de Academie De Gouden Ganzenveer Bussemaker maakte de winnaar bekend in het programma De Taalstaat op NPO Radio 1. De prijsuitreiking is op 20 september in Amsterdam.

De Gouden Ganzenveer is een jaarlijkse prijs. Met de onderscheiding wil de Academie het geschreven en gedrukte woord in het Nederlandse taalgebied onder de aandacht brengen.

Vorig jaar won schrijver Abdelkader Benali. Daarvoor ging De Gouden Ganzenveer naar onder anderen Arnon Grunberg, Joost Zwagerman, Joke van Leeuwen en Geert Mak.

bron: www.nos.nl
Karel Jong, 25-04-2021
BOEK 'DE WANDELAAR' CADEAU VAN BIBLIOTHEKEN 2021

Voor Nederland Leest 2021 wordt in november een unieke uitgave van het geprezen werk De wandelaar van Adriaan van Dis uitgegeven, met een bijzonder nawoord van Margot Dijkgraaf. ‘Eén boek, duizend gesprekken’ is het devies waarmee Nederland met elkaar in gesprek gaat over dit boek. Nederland Leest is er voor iedereen, daarom worden er ook een grootlettereditie en een editie in makkelijke taal uitgegeven van De Wandelaar. Het geschenk voor Nederland Leest Junior is dit jaar Katvis van Tjibbe Veldkamp. Deelnemende bibliotheken geven in november De wandelaar cadeau aan bezoekers en deelnemende scholen geven Katvis cadeau aan leerlingen.

Eén boek, duizend gesprekken: Over de grens

Een goed boek brengt gesprekken op gang en verbindt lezers met elkaar. In november leest heel Nederland daarom één boek. Lezers krijgen dit boek cadeau van de bibliotheek, het centrum voor ontmoeting en gesprek. Het afgelopen jaar was voor veel mensen een periode waarin het leven zich voornamelijk tussen vier muren afspeelde. Onder andere om te laten zien dat reizen niet altijd fysiek hoeft te gebeuren is het thema van Nederland Leest 2021: Over de grens. Met een boek reis je in een mum van tijd van Jakarta naar New York en ben je maar een paar bladzijden verwijderd van 1924. Ook kun je met een boek je eigen grenzen verleggen en je wereld vergroten met nieuwe ervaringen en verhalen.

De wandelaar

Een Nederlander in Parijs krijgt bij een brand een hond in zijn schoot geworpen. Een hond die een andere wereld voor hem opent: die van vluchtelingen, illegalen en zwervers. Het verandert Parijs, het verandert de man: hij wil helpen, goed doen. Maar alles wat hij doet pakt anders uit. Extra bijzonder aan de speciale Nederland Leest-editie van De wandelaar is het nawoord van schrijver en literatuurcriticus Margot Dijkgraaf. Tijdens een literaire stadswandeling vertelt zij over de rol van Parijs in het leven en werk van Adriaan van Dis, hoe hij aan De wandelaar werkte en het andere Parijs ontdekte.

Bron: www.cpnb.nl





Karel Jong, 14-04-2021
SCHRIJFSTER ASTRID ROEMER KRIJGT IN OKTOBER DE PRIJS DER NEDERLANDSE LETTEREN 2021. Ze is de eerste auteur uit Suriname die bekroond wordt met de prestigieuze literatuurprijs.

"Haar werk is onconventioneel, poëtisch en doorleefd", staat in het juryrapport. "Roemer slaagt erin thema's uit de recente grote geschiedenis, zoals corruptie, spanning, schuld, kolonisatie en dekolonisatie, te verbinden met de kleine geschiedenis, het verhaal op mensenmaat."

De Prijs der Nederlandse Letteren wordt eens in de drie jaar toegekend aan een auteur van wie het werk een belangrijke plaats inneemt in de Nederlandstalige literatuur. De bekroonde auteur krijgt 40.000 euro. De prijs wordt afwisselend uitgereikt door de Belgische koning en de Nederlandse koning. In oktober zal koning Filip de winnares in zijn paleis in Brussel ontvangen.

Astrid Heligonda Roemer werd op 27 april 1947 geboren in Paramaribo. Hoogtepunt in haar oeuvre is de trilogie Gewaagd leven (1996), Lijken op liefde (1997) en Was getekend (1998).

In haar werk spelen thema's als migratie, seksuele oriëntatie, racisme en emancipatie een grote rol. In 2016 ontving ze voor haar gehele oeuvre de P.C. Hooftprijs.

Bron: www.nos.nl


Onderstaand een fragment van een artikel over de schrijfstijl van Roemer in het boek: Gebroken Wit.


ASTRID ROEMER ZET HAAR EXPERIMENTEN MET TAAL VOORT in 'Gebroken Wit’, maar in de Nederlandse literatuurkritiek wordt dat niet centraal gezet.

Waarom is James Joyce een genie wanneer hij leestekens overslaat, terwijl het Roemer niet altijd in dank wordt afgenomen?

DOOR EMMA VAN MEIJEREN

Er zullen weinig mensen zijn die ooit bij het 18e hoofdstuk van James Joyce’s Ulysses aangekomen zijn, maar mocht je dat punt toch bereikt hebben, dan weet je dat het ongeveer 50 pagina’s beslaat en er vrijwel geen enkel leesteken in voorkomt. Het gebrek aan leestekens vervreemd het narratief. Dat is voor lezers die gevoelens van vervreemding en ongemak als dagelijkse realiteit ervaren een veelbelovend aspect van een roman. Wanneer zo’n experiment met leestekens in succesvolle relatie staat tot de inhoud en de sociale context van het verhaal maken dit soort experimenten geweldige literatuur van goede verhalen. Zo was de gedachtestroom uit het 18e hoofdstuk van Ulysses relevant als weerspiegeling van een veranderend bewustzijn in samenlevingen die snel industrialiseerde. Maar experimenten met taal beperken zich niet tot het Europa van de 20e eeuw. Ook nu worden veranderingen in de samenleving verwerkt in literatuur. Het is dan ook verbazingwekkend dat het werk van Astrid Roemer, dat zichzelf in de afgelopen decennia constant ontwikkeld heeft als taalexperiment, zelden in die context gelezen wordt (...)

Bron: www.dipsaus.org, 31 augustus 2019


Karel Jong, 22-03-2021
Meer laden...