Inloggen
voeg je bewering toe

Beweringen




Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
Wilma de Bruïne
Datum:
9 november 2011
Lelijk of mooi zegt iets over de perceptie van de spreker of de luisteraar, maar niets over het woord zelf. Taalkundig gezien zijn er geen mooie en lelijke woorden. Het mooie of het lelijke van een woord wordt veroorzaakt door de klankrijkdom.
Bijvoorbeeld het woord "schorriemorrie" is een woord met een lelijke betekenis als "tuig", maar qua klankrijkdom is dit een heel mooi woord.
Er kan daarom ook een verschil bestaan tussen mooi en lelijk bij vervangende woorden. De betekenis blijft hetzelfde maar de intentie waarmee je het woord beleeft verandert door de klankrijkdom.
Naam:
Monique Methorst
Datum:
9 november 2011
Email:
moimoniquelive.nl
Trek het je niet aan; het begrip mooi/lelijk is een persoonlijke mening. Van mij is ook niet alles geplaatst, kan er niet wakker van liggen.
Naam:
Monique Methorst
Datum:
9 november 2011
Email:
moimoniquelive.nl
Iets wat lelijk is kan onmogelijk tegelijk mooi zijn.
Het is óf lelijk óf mooi.
Naam:
Wilma de Bruïne
Datum:
9 november 2011
Daarom verbaast 't me dat een lelijk gedicht over een lelijk onderwerp door mij geschreven niet is geplaatst met de mededeling dat het gedicht niet mooi was daar het een lelijk gedicht over een lelijk onderwerp was.
Begrijp u er een jota van?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)