Dieptepunten van deze week
dagcolumn
Er is nog niet op deze inzending gestemd.
14 Voor mij is het dreigende ontslag van het hoofd van National Portrait Gallery door President Trump één van de dieptepunten van deze week.
Als overheden zich te veel met Kunst gaan bezig houden dan is er iets grondig mis. In dictaturen zie je dat van bovenaf wordt gedicteerd wat onder kunst valt en hoe kunst er uit moet zien.
De ontslagverklaring van Trump is extra brutaal omdat hij niet in de juridische positie verkeert om Kim Sajet, het hoofd van de NPG, te ontslaan. Maar hiermee zet…
Media als roeptoeters van politieke trucs
column
4.2 met 4 stemmen
76 ‘Dreigende taal’ van de leider van de grootste partij in Nederland in de ochtendmedia van gisteren en vandaag. Wonderlijk dat een partij zonder leden of werkelijk intern geregelde tegenspraak aldus de koppenmakers opwinden tot pittige onderstrepingen. Een vingerknip, een oogwenk of bozig wegbenen bij een kluitje journalisten rond het Binnenhof, en rap volgen daarna de kleurrijke koppen, waarschuwingen en signalen van de leider die Nederland nog eens waarschuwt. Op zich niks mis met het…
Een schuldige brug in Algiers
beschouwing
Er is nog niet op deze inzending gestemd.
11 (voor Safia Ketou (1944 - 1989))
Jij bent geboren als Zohra Rabhi op 15 november 1944 in Aïn Sefra in Algerije, wat een oase in het Ksour-gebergte is. Van 1962 tot 1969 was jij lerares op een basisschool in Aïn Sefra en daarna verhuisde jij naar Algiers, waar jij een journaliste werd en voor diverse, grote kranten werkte. Jij werkte o.a. voor de krant Horizons op 20 Rue de la Liberté, vlakbij de Bay van Algiers en opgericht op 1 oktober 1985, en de Algérie-Actualité, een Franstalig…
Mijn thuis in de Nassaustraat (vervolg)
hartenkreet
Er is nog niet op deze inzending gestemd.
6 De huismeester herkent in mij een van de vroegste huurders in de straat. Inderdaad hebben gaandeweg tijdens de jaren die zich ongeremd voortspoedden en die als het ware "onbeschaamd" passeerden (als men het zo zou kunnen zeggen) vele nieuwe huurders de flatwoningen in onze straat betrokken en deze "in bezit genomen"
Maar ik heb de jaren laten verstrijken; ze zijn als ijle, vluchtige windvlagen gepasseerd en voorbijgegaan.
En zo sloeg ik steeds het zonlicht gade dat rond het middaguur…
autobiografie
3.5 met 4 stemmen
49 Ik ontmoette hem in de Aldi. Hij is ver in de tachtig. Ik ken hem al heel lang uit de baptistenkerk waar ik in 1991 gedoopt ben. Hij is de vader van een vriend van mijn ex. Ik hoorde het van zijn vrouw en zij noemde het, zacht met verbittering in haar stem, 'ziek'. Haar hoofd gebogen in berusting. Zijn vader knikt er een beetje bij want hij kan er nog steeds niet bij. Het is ook nog maar drie jaar geleden. Samen zeggen ze dat hij bij de Heer is. Ik knik van amen, want ik kan er evenmin bij. De…
Ben 12. De Lidl-tas
verhaal
Er is nog niet op deze inzending gestemd.
15 Na de vorige paar afleveringen die zich in de 50’er jaren afspelen terug naar het nu. Het hoofdpersonage Ben gold toen al als het rot neefje Bennie. Inmiddels in deze aflevering een oude man en nog steeds een onaangenaam type. Dat verklaart een collectieve afkeer; sterker nog: daarin vindt men rechtvaardiging om met een boog om de man heen te gaan. Schrikverhalen hielpen ook niet om affectie te kweken. Als ik het moet geloven beet hij ooit levende kuikens de kop af in een onduidelijk ritueel.…
Geert, neem je congé!
bewering
4.0 met 4 stemmen
15 De heer Wilders zou er goed aan doen in zijn nachtelijke overwegingen te betrekken hoe weinig hij heeft bijgedragen aan een beter functionerend Nederland.
Als langst zittende parlementariër heeft hij meer dan 2 miljoen euro opgestreken, terwijl zijn beveiliging al tientallen miljoenen heeft gekost. Daar hebben Henk en Ingrid helemaal niets aan.
Meteen na de verkiezingen is hij begonnen verkeerde mensen aan te trekken (denk aan de eerste informateur van de PVV!) met als dieptepunt Mevrouw…
Laatste nieuws:
BRUSSEPRIJS VOOR BESTE JOURNALISTIEKE BOEK NAAR 'DWINGENDE NADENKER' OVER VERKEER
De Brusseprijs voor het beste Nederlandstalige journalistieke boek gaat dit jaar naar Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet voor hun boek Het recht van de snelste. Hoe ons verkeer steeds asocialer werd. De auteurs kregen de prijs, waaraan een geldbedrag van 10.000 euro is verbonden, uit handen van juryvoorzitter en NOS-journalist Gerri Eickhof in radioprogramma Met het Oog op Morgen.
Verkade schrijft over mobiliteit voor de journalistieke site De Correspondent. Te Brömmelstroet is hoogleraar stedelijke mobiliteit, verbonden aan de universiteit van Amsterdam.
Hun boek draait om de geschiedenis van de openbare ruimte in Nederland en hoe de auto daarin een steeds dominantere rol is gaan spelen. De auteurs vragen zich af van wie de straat tegenwoordig eigenlijk is en denken ook hardop na over hoe het anders of beter zou kunnen.
'DWINGENDE NADENKER'
"Een dwingende nadenker", schrijft de jury van de Brusseprijs over het boek. "Het biedt veel ongekende inzichten in verkeer en mobiliteit, stelt overtuigend de vraag hoe belangrijk mobiliteit eigenlijk is en suggereert daarop een antwoord."
De jury kwam in een videovergadering in zo'n 3,5 uur van 187 inzendingen tot een shortlist van 5 boeken, met het boek van Verkade en Te Brömmelstroet uiteindelijk dus als winnaar.
SHORTLIST
Andere genomineerden waren Harm Ede Botje en Mischa Cohen met hun portret van FvD-leider Baudet: Mijn meningen zijn feiten. De wording van Thierry Baudet. Ook waren De ontdekking van Urk en Gouden bergen. Portret van de digitale generatie kanshebbers.
In het boek over Urk poogt Matthias M.R. Declercq door te dringen tot de kern van de Urkse gemeenschap en het andere boek, van Doortje Smithuijsen, biedt een inkijk in de wereld van influencers. Ook XTC: Een biografie van Philippus Zandstra en Wietse Pottjewijd, over de geschiedenis van de uitgaansdrug, was genomineerd.
De jaarlijkse Brusseprijs is een initiatief van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. De prijs wordt sinds 2006 uitgereikt, aanvankelijk eens per twee jaar en sinds 2010 jaarlijks. Vorig jaar werd de prijs gewonnen door Pieter van Os, met zijn boek Liever dier dan mens.
Bron: www.nos.nl
COMMENTAAR Karel Jong
Ook op deze site is het het moderne verkeer wel eens onderwerp geweest van analyse en beschouwing. Zie bij voorbeeld de Dagcolumn van Freek Berglust 'DOOD EN VERDERF IN HET VERKEER' in de top 3 van de Dagcolumns. Een actueel onderwerp, volgens mij. Er is door Corona ook veel veranderd. De schrijvers menen dat het moderne verkeer in feite behoorlijk asociaal is geworden. Met als gevolg veel menselijk leed door ongevallen. Goed dat er nu een boek is, dat op heldere wijze beschrijft waar wij onszelf in hebben gebracht. Namelijk een zo langzamerhand levensgevaarlijk terrein. En niet alleen voor onze kinderen en ouderen.
Karel Jong, 06-06-2021
ANDERMANS VEREN BRENGT ZESDELIGE SERIE OVER LITERATUUR EN KLEINKUNST
Vanaf 18 mei presenteert de podcast Andermans Veren Extra een zesdelige serie over Kleinkunst en literatuur. In gesprek met Kick van der Veer vertelt Ko de Laat, voormalig snelsonnetdichter van GEDICHTEN.NL , over de meest uiteenlopende dwarsverbanden tussen beide genres.
Er zullen zeldzame opnames te horen zijn van J.A. Deelder en Johnny van Doorn. Ook komen er gezongen teksten langs van onder andere Joost Zwagerman, Lucebert, Nico Scheepmaker, Ida Gerhardt en Brian Patten (in vertaling van Willem Wilmink). Daarnaast worden er bizarre uitstapjes van schrijvers gedraaid, zoals een zingende Jan Cremer en Johnny the Selfkicker in een sketch met Wim de Bie. Thema-uitzendingen gaan onder andere over Imitaties en parodieën en het kroonjaar 1966, dat voor zowel de poëzie als voor de kleinkunst een belangrijk jaar was.
Ko de Laat, regelmatig te gast in Andermans Veren Extra, is de centrale verteller in deze serie omdat hij als dichter/performer en als liedtekstschrijver (voor o.a. Pia Douwes, Ellen Evers en Rob van de Meeberg) werkzaam is in zowel het literaire circuit als in de kleinkunst- en musicalwereld. Daarnaast was hij als dichter of toeschouwer ooggetuige van diverse legendarische optredens en belangrijke verwikkelingen.
De podcast Andermans Veren Extra is te vinden op de site nporadio5.nl/podcasts/andermansveren en kanalen als Apple Podcasts, iTunes en Spotify.
REDACTIE, 15-05-2021
JEROEN BROUWERS WINT LIBRIS LITERATUUR PRIJS 2021
Schrijver Jeroen Brouwers is met zijn boek Cliënt E. Busken de winnaar van de Libris Literatuur Prijs 2021. Dat is maandagavond bekendgemaakt in Nieuwsuur.
Zijn boek is een "unieke roman", aldus juryvoorzitter Lilianne Ploumen. "Een roman die je opslokt en je naar adem happend rond laat tollen en hijgend stil doet staan."
In verband met zijn gezondheid was de schrijver zelf niet aanwezig bij de bekendmaking in het cultuurhuis Felix Meritis in Amsterdam. Zijn uitgever nam de prijs in ontvangst. "Ik hoop dat je kijkt Jeroen", zei hij. "Van harte gefeliciteerd, ook aan alle andere genomineerden. Jeroen heeft meer dan zestig boeken geschreven. Hij zegt dat zijn hoofd leeg is. Ik vrees dat het ook echt zo is, maar ik hoop dat hij liegt."
Literair
De Libris Literatuur Prijs is de prijs voor de beste oorspronkelijk Nederlandstalige literaire roman van het afgelopen jaar. Samen met de BookSpot Literatuurprijs is het de belangrijkste jaarlijkse onderscheiding in de Nederlandstalige literatuur. Naast Jeroen Brouwers waren Simone Atangana Bekono, Gerda Blees, Merijn de Boer, Marieke Lucas Rijneveld en de Vlaming Erwin Mortier genomineerd. Brouwers wint met de prijs een bedrag van 50.000 euro.
Dementie
Brouwers' roman is een monoloog van de chagrijnige, dementerende oude man Busken. Hij woont op de gesloten afdeling van Huize Madeleine, een verzorgingstehuis, is doofstom en kan zich nauwelijks bewegen. Maar vanbinnen is hij nog volop in bedrijf, ondanks zijn vermeende dementie. De verwarde, maar welbespraakte geest neemt alles wat er om hem heen gebeurt scherp waar: zijn verzorgers, mede-dementen en de kwaadaardige psychologen en psychiaters.
Laatste boek
"Dit is een vrolijk boek", zegt Brouwers nu over zijn winnende roman. "Met een sombere ondergrond." Cliënt E. Busken zou wel eens het laatste boek van Brouwers' hand kunnen zijn. "Ik ben nu met emeritaat. Ik kan me niet voorstellen dat ik niet schrijf, misschien komt er nog iets. Maar je mag ook rekening houden met mijn leeftijd." Brouwers schreef in totaal meer dan zestig boeken. "Maar soms heb je geen zin meer, dan zeg je: het is voldoende en het is mooi geweest. Dit is mijn oeuvre en je doet het er maar mee."
Bron: www.nos.nl
Commentaar Karel Jong:
Inderdaad levert het achter elkaar lezen van dit boek een vorm van beklemming op. Het idee, dat je door doofstomheid in jezelf bent opgesloten, terwijl je geest nog helder is, doet de lezer naar adem snakken. Ofwel als dit mogelijk de laatste fase van je leven is, dan overheerst bij de lezer somberheid. Wat betreft taalgebruik lezen de innerlijke woordenstromen veel genoegen op. Niettemin kon ook ik het boek niet achter elkaar lezen. Het bleek soms ‘te veel’. Ook was het niet goed mogelijk om het van je laten afglijden met de gedachte, dat de beschrijving zo extreem is, dat deze werkelijkheid je nooit zal overkomen. Helaas zien wij in verpleeghuizen nogal eens bewoners zitten, die ogenschijnlijk in een soort innerlijk isolement verkeren. Na lezing van Client E. Busken valt onbevangen daarnaar kijken en over nadenken niet echt mee.
Karel Jong, 11-05-2021
LITERATUURPRIJS GOUDEN GANZEVEER NAAR AUTEUR EN CRITICUS MARGOT DIJKGRAAF
De Gouden Ganzenveer gaat dit jaar naar literatuurcriticus en auteur Margot Dijkgraaf. Ze krijgt de prijs vanwege haar rol als "sensibele en erudiete ambassadeur van de letteren." Ook wordt ze geprezen voor het onder de aandacht brengen van Nederlandstalige auteurs in Frankrijk en in andere Europese landen.
Dijkgraaf schrijft ook veel over Franstalige literatuur, onder meer in NRC. In Frankrijk heeft ze om die reden verschillende onderscheidingen gekregen.
Oud-minister en voorzitter van de Academie De Gouden Ganzenveer Bussemaker maakte de winnaar bekend in het programma De Taalstaat op NPO Radio 1. De prijsuitreiking is op 20 september in Amsterdam.
De Gouden Ganzenveer is een jaarlijkse prijs. Met de onderscheiding wil de Academie het geschreven en gedrukte woord in het Nederlandse taalgebied onder de aandacht brengen.
Vorig jaar won schrijver Abdelkader Benali. Daarvoor ging De Gouden Ganzenveer naar onder anderen Arnon Grunberg, Joost Zwagerman, Joke van Leeuwen en Geert Mak.
bron: www.nos.nl
Karel Jong, 25-04-2021
Bezig met laden
Meer laden...