Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

De poppendoos

Ik opende de doos. Daar lagen op een bedding van crêpepapier de poppenkleertjes, kunstig gebreid uit fijne garens en samengesteld uit steken, die alleen aan tante Miet bekend waren.....
Een heel specifieke geur van kamfer steeg uit de doos op.
Ieder jaar als we naar het klooster, naar tante nonneke gingen, kregen we zo'n doos.
Geen enkel meisje uit de klas had zulke kleertjes voor haar poppen. Tante Miet had er lang en ijverig aan gebreid om ons speciaal te kunnen verrassen. Ook vervaardigde zij de toverkaarten, volgens een geheim procedé, die je kon laten buitelen als een wonderlijke papieren waterval in je handen.
In latere jaren werd tante Miet blind en kon zij nog slechts op de tast de talloze sjaals haken, waarvan zij de familie voorzag. Zij klaagde nooit.
Weemoedig denk ik aan de geschenken van tante Miet, aan de onschuld van een vrouwenleven, doorgebracht binnen de kloostermuren, terwijl de wereld voortholde in oorlog, technocratie en geweld.....

Schrijver: I. Broeckx, 27 juni 2014


Geplaatst in de categorie: familie

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 51



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)