Inloggen

Prioriteiten Watson, prioriteiten.

dagcolumn
4,0 met 6 stemmen 42
Terwijl Annemiek van Vleuten met de armen omhoog over de finish snelde, blij met goud om even later te horen dat het zilver was, terwijl Mathieu van der Poel van de rots afstortte omdat er een plankje was weggehaald en Niek Kimmann tegen een suppoost fietste, branden in Siberië en Californië de bossen, stromen Chinese steden onder en liggen Duitse lijken onder modder nadat het kolkende water alles had vernietigd waar ze jaren voor hadden gewerkt.
Nieuws strijdt om aandacht, dat spreekt.…

Roxane van Iperen raakt zeer gevoelige snaren

column
4,2 met 4 stemmen 75
De Genocidefax als Boekenweek Essay 2021 door Roxane van Iperen is - evenals haar indrukwekkende optreden in de meest recente Zomergasten op televisie - doordrenkt van krachtige zinnen en stellingname op het terrein van groepsdenken en individuele verantwoordelijkheid. In het essay beschrijft zij in 60 bladzijden de gruwelijke gevolgen van een collectief genegeerde fax als waarschuwing tegen de latere slachtpartij van de Hutu’s tegen de Tutsi’s in Rwanda. Een miljoen mensen kwamen daarbij…

De Tsjechische Agnetha Fältskog

beschouwing
Er is nog niet op deze inzending gestemd. 10
(voor Iveta Bartosová (1966 - 2014))
Jij bent geboren op 8 april 1966 in Celadná, Tsjechië. In jouw jeugd en adolescentie woonde jij in Frenstát pod Radhostem, waar de kunstschilder Bretislav Bartos is geboren, die op 28 juni 1926 in Dolni Mokropsy door tuberculose overleed en 23 jaar werd. In noem zijn schilderij 'Valaske kroje' uit 1922. Jouw oudere broer is Lumir en jouw tweelingzus is Ivana. Vanaf 1980 studeerde jij aan een gymnasium in Frenstáta. In 1982 begon jij met jouw…

Maar Ernest Hemingway was 61, arme ziel!

hartenkreet
Er is nog niet op deze inzending gestemd. 4
(voor Pamela Moore (1937 - 1964))
Jij bent geboren op 22 september 1937 in New York City. Jouw ouders Don en Isabel Moore waren allebeide schrijvers. Don redigeerde pulpromans en schreef strips en Isabel schreef voor 'Redbook' en 'Cosmopolitan' en zij schreef drie pulpromans voor Rinehart & Company. Rond 1945 zijn jouw ouders gescheiden. Jouw vader verhuisde naar Los Angeles, waar hij als een verhaalredacteur voor Warner Brothers en RKO Pictures werkte. RKO Pictures werd in 1928 door de Joodse…
autobiografie
4,5 met 4 stemmen 36
“En nog altijd gaan we te keer, als onverschrokken beesten. De natuur moet boeten voor ons wangedrag. Diersoorten verdwijnen, planten zwijgen en kwijnen weg, langs de weg, naast het asfalt. We streven steeds meer naar gelijkheid, alles als een betonnen muur. Kleine verschillen in een uniforme wereld, ze moeten overbodig worden, zo lijkt het. Wie niet aan de norm voldoet wordt zondebok.”
Bjarne staarde naar de eerste zinnen van zijn onvoltooide column. Plotseling wist hij niet meer waar hij…

HET HERAUTENPLEIN

verhaal
4,0 met 1 stemmen 16
Zes keurig geklede knechten, of als je hen liever lakeien noemt, kijken uit over het wijde plein in Eftelings Sprookjesbos. Tot hun spijt zijn ze al heel lang bedienden.
Eens waren het trotse koningszonen, prinsen vol levensgenot en ondernemingslust. Maar deze zes jongemannen hadden eens een eerlijke tovenaar lelijk bedrogen en bestolen. De meester der wonderkunsten veranderde de prinsen in stenen herauten, die voor altijd bij de kasteelmuur moeten blijven staan. Nu blazen ze elk uur op hun…

ingrijpen in de defensie

bewering
4,4 met 5 stemmen 25
Bondscoach Wiegman zal er goed aan doen om de defensie van Oranje te stabiliseren: te beginnen met het vervangen van de doelvrouw die drie wedstrijden lang een uiterst weifelend optreden heeft vertoond. Met haar zullen we de strijd tegen de Amerikanen vrijdag niet gaan winnen.

Laatste nieuws:

Raadselige Roos 2021
U kunt deelnemen door een gedicht en/of een prozaverhaal in te sturen vóór vrijdag 1 oktober 2021. Het thema voor deze editie is ‘de overkant’ en is verplicht voor alle inzendingen.
De Raadselige Roos schrijfwedstrijd biedt u als deelnemer naast een podium ook de gelegenheid om uw werk, prozaverhaal of gedicht, door een jury te laten beoordelen. Zoals bij elke wedstrijd horen ook bij een schrijfwedstrijd spelregels. Deze zijn zijn te lezen te vinden op: www.literaircafevenray.nl, onder de webpagina ‘Raadselige Roos’.
Uw gedicht moet minimaal uit 50 en maximaal uit 150 woorden bestaan. Een verhaal uit minimaal 500 tot maximaal 1500 woorden. Ze mogen niet eerder gepubliceerd zijn en moeten in het Nederlands geschreven zijn. De inzendingen kunnen uitsluitend volgens de spelregels en per e-mail worden ingezonden naar: raadseligeroos@literaircafevenray.nl
Het inschrijfgeld: € 20,00 (voor deelnemers, die jonger zijn dan 25 jaar € 10,00) dient vóór 1 oktober 2021 te worden overgemaakt op de bankrekening van het Literair Café Venray: NL 46 RABO 0132 594 250 onder vermelding van Roos 2021 en uw naam en woonplaats
Het werk van de winnaars van de Proza-, Poëzie- en Publieksjury verschijnt in onze bundel de Raadselige Roos 2021 met passende beeldende werken. Naast de bundel ontvangen de eerste prijswinnaars een trofee, een juryrapport en een boekenbon.
Naast de drie prijswinnaars door de vakjury’s Proza en Poëzie en de winnaar van de Publieksjury kiest elke jury nog vijf verhalen, c.q. gedichten, die niet in de prijzen vielen, maar die de moeite waard zijn om in de bundel Raadselige Roos 2021, met een passend beeldend werk, gepubliceerd te worden.
Wij streven ernaar om een feestelijke prijsuitreiking plaats te laten vinden op zondag 23 januari 2022.
De organisatie van de Raadselige Roos en Literair, 11-06-2021
BRUSSEPRIJS VOOR BESTE JOURNALISTIEKE BOEK NAAR 'DWINGENDE NADENKER' OVER VERKEER

De Brusseprijs voor het beste Nederlandstalige journalistieke boek gaat dit jaar naar Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet voor hun boek Het recht van de snelste. Hoe ons verkeer steeds asocialer werd. De auteurs kregen de prijs, waaraan een geldbedrag van 10.000 euro is verbonden, uit handen van juryvoorzitter en NOS-journalist Gerri Eickhof in radioprogramma Met het Oog op Morgen.

Verkade schrijft over mobiliteit voor de journalistieke site De Correspondent. Te Brömmelstroet is hoogleraar stedelijke mobiliteit, verbonden aan de universiteit van Amsterdam.
Hun boek draait om de geschiedenis van de openbare ruimte in Nederland en hoe de auto daarin een steeds dominantere rol is gaan spelen. De auteurs vragen zich af van wie de straat tegenwoordig eigenlijk is en denken ook hardop na over hoe het anders of beter zou kunnen.

'DWINGENDE NADENKER'

"Een dwingende nadenker", schrijft de jury van de Brusseprijs over het boek. "Het biedt veel ongekende inzichten in verkeer en mobiliteit, stelt overtuigend de vraag hoe belangrijk mobiliteit eigenlijk is en suggereert daarop een antwoord."

De jury kwam in een videovergadering in zo'n 3,5 uur van 187 inzendingen tot een shortlist van 5 boeken, met het boek van Verkade en Te Brömmelstroet uiteindelijk dus als winnaar.

SHORTLIST

Andere genomineerden waren Harm Ede Botje en Mischa Cohen met hun portret van FvD-leider Baudet: Mijn meningen zijn feiten. De wording van Thierry Baudet. Ook waren De ontdekking van Urk en Gouden bergen. Portret van de digitale generatie kanshebbers.

In het boek over Urk poogt Matthias M.R. Declercq door te dringen tot de kern van de Urkse gemeenschap en het andere boek, van Doortje Smithuijsen, biedt een inkijk in de wereld van influencers. Ook XTC: Een biografie van Philippus Zandstra en Wietse Pottjewijd, over de geschiedenis van de uitgaansdrug, was genomineerd.

De jaarlijkse Brusseprijs is een initiatief van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. De prijs wordt sinds 2006 uitgereikt, aanvankelijk eens per twee jaar en sinds 2010 jaarlijks. Vorig jaar werd de prijs gewonnen door Pieter van Os, met zijn boek Liever dier dan mens.

Bron: www.nos.nl

COMMENTAAR Karel Jong

Ook op deze site is het het moderne verkeer wel eens onderwerp geweest van analyse en beschouwing. Zie bij voorbeeld de Dagcolumn van Freek Berglust 'DOOD EN VERDERF IN HET VERKEER' in de top 3 van de Dagcolumns. Een actueel onderwerp, volgens mij. Er is door Corona ook veel veranderd. De schrijvers menen dat het moderne verkeer in feite behoorlijk asociaal is geworden. Met als gevolg veel menselijk leed door ongevallen. Goed dat er nu een boek is, dat op heldere wijze beschrijft waar wij onszelf in hebben gebracht. Namelijk een zo langzamerhand levensgevaarlijk terrein. En niet alleen voor onze kinderen en ouderen.
Karel Jong, 06-06-2021
ANDERMANS VEREN BRENGT ZESDELIGE SERIE OVER LITERATUUR EN KLEINKUNST

Vanaf 18 mei presenteert de podcast Andermans Veren Extra een zesdelige serie over Kleinkunst en literatuur. In gesprek met Kick van der Veer vertelt Ko de Laat, voormalig snelsonnetdichter van GEDICHTEN.NL , over de meest uiteenlopende dwarsverbanden tussen beide genres.
Er zullen zeldzame opnames te horen zijn van J.A. Deelder en Johnny van Doorn. Ook komen er gezongen teksten langs van onder andere Joost Zwagerman, Lucebert, Nico Scheepmaker, Ida Gerhardt en Brian Patten (in vertaling van Willem Wilmink). Daarnaast worden er bizarre uitstapjes van schrijvers gedraaid, zoals een zingende Jan Cremer en Johnny the Selfkicker in een sketch met Wim de Bie. Thema-uitzendingen gaan onder andere over Imitaties en parodieën en het kroonjaar 1966, dat voor zowel de poëzie als voor de kleinkunst een belangrijk jaar was.
Ko de Laat, regelmatig te gast in Andermans Veren Extra, is de centrale verteller in deze serie omdat hij als dichter/performer en als liedtekstschrijver (voor o.a. Pia Douwes, Ellen Evers en Rob van de Meeberg) werkzaam is in zowel het literaire circuit als in de kleinkunst- en musicalwereld. Daarnaast was hij als dichter of toeschouwer ooggetuige van diverse legendarische optredens en belangrijke verwikkelingen.
De podcast Andermans Veren Extra is te vinden op de site nporadio5.nl/podcasts/andermansveren en kanalen als Apple Podcasts, iTunes en Spotify.
REDACTIE, 15-05-2021
JEROEN BROUWERS WINT LIBRIS LITERATUUR PRIJS 2021

Schrijver Jeroen Brouwers is met zijn boek Cliënt E. Busken de winnaar van de Libris Literatuur Prijs 2021. Dat is maandagavond bekendgemaakt in Nieuwsuur.
Zijn boek is een "unieke roman", aldus juryvoorzitter Lilianne Ploumen. "Een roman die je opslokt en je naar adem happend rond laat tollen en hijgend stil doet staan."

In verband met zijn gezondheid was de schrijver zelf niet aanwezig bij de bekendmaking in het cultuurhuis Felix Meritis in Amsterdam. Zijn uitgever nam de prijs in ontvangst. "Ik hoop dat je kijkt Jeroen", zei hij. "Van harte gefeliciteerd, ook aan alle andere genomineerden. Jeroen heeft meer dan zestig boeken geschreven. Hij zegt dat zijn hoofd leeg is. Ik vrees dat het ook echt zo is, maar ik hoop dat hij liegt."

Literair

De Libris Literatuur Prijs is de prijs voor de beste oorspronkelijk Nederlandstalige literaire roman van het afgelopen jaar. Samen met de BookSpot Literatuurprijs is het de belangrijkste jaarlijkse onderscheiding in de Nederlandstalige literatuur. Naast Jeroen Brouwers waren Simone Atangana Bekono, Gerda Blees, Merijn de Boer, Marieke Lucas Rijneveld en de Vlaming Erwin Mortier genomineerd. Brouwers wint met de prijs een bedrag van 50.000 euro.

Dementie

Brouwers' roman is een monoloog van de chagrijnige, dementerende oude man Busken. Hij woont op de gesloten afdeling van Huize Madeleine, een verzorgingstehuis, is doofstom en kan zich nauwelijks bewegen. Maar vanbinnen is hij nog volop in bedrijf, ondanks zijn vermeende dementie. De verwarde, maar welbespraakte geest neemt alles wat er om hem heen gebeurt scherp waar: zijn verzorgers, mede-dementen en de kwaadaardige psychologen en psychiaters.

Laatste boek

"Dit is een vrolijk boek", zegt Brouwers nu over zijn winnende roman. "Met een sombere ondergrond." Cliënt E. Busken zou wel eens het laatste boek van Brouwers' hand kunnen zijn. "Ik ben nu met emeritaat. Ik kan me niet voorstellen dat ik niet schrijf, misschien komt er nog iets. Maar je mag ook rekening houden met mijn leeftijd." Brouwers schreef in totaal meer dan zestig boeken. "Maar soms heb je geen zin meer, dan zeg je: het is voldoende en het is mooi geweest. Dit is mijn oeuvre en je doet het er maar mee."

Bron: www.nos.nl


Commentaar Karel Jong:

Inderdaad levert het achter elkaar lezen van dit boek een vorm van beklemming op. Het idee, dat je door doofstomheid in jezelf bent opgesloten, terwijl je geest nog helder is, doet de lezer naar adem snakken. Ofwel als dit mogelijk de laatste fase van je leven is, dan overheerst bij de lezer somberheid. Wat betreft taalgebruik lezen de innerlijke woordenstromen veel genoegen op. Niettemin kon ook ik het boek niet achter elkaar lezen. Het bleek soms ‘te veel’. Ook was het niet goed mogelijk om het van je laten afglijden met de gedachte, dat de beschrijving zo extreem is, dat deze werkelijkheid je nooit zal overkomen. Helaas zien wij in verpleeghuizen nogal eens bewoners zitten, die ogenschijnlijk in een soort innerlijk isolement verkeren. Na lezing van Client E. Busken valt onbevangen daarnaar kijken en over nadenken niet echt mee.

Karel Jong, 11-05-2021
Meer laden...