Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

DE BOEKENDIEVEGGE

Als kind had juffrouw M. het niet breed thuis. Zo leerde zij zuinig zijn en won met knikkeren alle knikkers van anderen en zette die te pronk in een glazen fles op de schoorsteenmantel. Haar karakter was gelardeerd met veel energie, geen angst, van vallen leert men lopen ook met x-benen, en een rijke fantasie. Het wekte dan ook verbazing dat zij na het temmen van paarden, naar een tekenschool ging om zelf juf te worden. Na het juf zijn begon de echte vrijheid en het zoeken naar een partner. Na vele avontuurlijke vakanties begon zijn echter te lezen, iets dat zij vroeger niet goed kon. Haar inslag was echter nauwelijks veranderd, een boek was duur en de bibliotheek had ze ook. Hoewel haar geloof het haar verbood ging zij wel eens over de schreef en nam een boek van de bibliotheek mee naar huis. Doordat zij enigszins een gezonde borderliner was, Etske, weerhield haar niets om naast de vele boetes die zij betaalde, een eigen collectie te beginnen met boeken uit bibliotheken. Het geld deed allang niet meer ter zake, het ging om het avontuur. Zij slaagde er in de meest listige plannen uit te voeren door boeken uit het raam te gooien en het beveiligingsstrookje er uit te halen. Dit ging jaren lang goed totdat zij een keer werd aangehouden door een bibliotheekdetective, een oplettende vijftiger met boekenliefde. Het ging om een klein boekje, het Evangelie van Thomas, geschreven door een voor de werkelijkheid vluchtende jonge schrijver met een moedercomplex. Nadat zij op het politiebureau had uitgelegd dat ze het boek zelf had gemaakt, biechtte zij op dat ze thuis wel honderdvijftig bibliotheek boeken had staan die niet konden worden meeverhuisd. Juffrouw M. kreeg een proces verbaal en keerde met een zwaar gevoel op de maag dat haar geluk haar in de steek had gelaten huiswaarts. Zij ging bij haar zelf te rade wat haar tot haar daden had aangezet. Ze kwam er niet achter en besloot het toch maar niet meer te doen, ze was nu al veertig en reed in een zwarte boevenauto en had centjes genoeg. Vanaf die dag meed ze de bibliotheken en las ook niet meer, alleen de spreukenkalender op het toilet. Ze hield eigenlijk toch meer van vormgeving dan van lettertjes. Op haar vijftigste kreeg ze het eerste exemplaar van haar broer zijn eerste kinderboek, maar ze heeft het nooit gelezen, bang dat de letterroof haar weer zou overvallen. Ze keek af en toe in het stripalbum de Poenschepper van Suske en Wiske en wist dat werken voor de kost haar lot was en stelde zich tevreden met het oude boerderijtje en haar designauto en poes.

A-Z gelogen, op waarheid berust.

Schrijver: foppe oostenbrug, 28 juni 2006


Geplaatst in de categorie: humor

3.5 met 2 stemmen 945



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Femmy
Datum:
29 juni 2006
Heerlijk absurd. Met veel plezier gelezen!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)