Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Urbi en Orbi

Even mijn buurvrouw afhalen op Schiphol. Ze komt terug van een vakantie in Spanje.
‘Woon je hier al lang?’ vraag ik aan de Pakistaanse taxichauffeur die zich als Sadat heeft voorgesteld.
‘Tien jaar,’ antwoordt hij in redelijk Nederlands. 'Ik kom uit Islamabad.’
‘Fijn, vind je het leuk hier?’
‘Ja hoor. Wie niet? Gaat u iemand afhalen op Schiphol?’

Ik verstar. Hoe weet hij dat?? Zou hij een soort slapende terrorist zijn?
‘Hoe zie je dat?,’ vraag ik.
‘U heeft geen bagage bij u.’
‘Oké. Scherp gezien. 'En wat heb jij met Pinksteren gedaan?’
‘Pinksteren? Dat vier ik niet. Ik ben Moslim.’

Zie je hoe slim ik ben? Een geheime dienst zou zo’n vermeende terrorist eerst uren verhoren voordat hij bekent Moslim te zijn. Mij lukt het in één seconde.
Bij Schiphol aangekomen vraag ik of Sadat wil wachten tot ik terug ben. Kan nooit lang duren. Het toestel kan ieder moment landen.

Over Pinksteren gesproken. Niemand weet toch meer wat dat betekent? Volgens mij weet alleen de bevolking van boven de grote riolen nog wat Pinksteren is. De rest ziet het in termen van een extra vrije dag.
Logisch ook. Wie heeft er nog iets met de Kerk? Zo’n Vaticaan voert toch totaal geen beleid gericht op de toekomst? Ik bedoel maar, dan zie je die Paus op een balkon het Urbi en Orbi prevelen, of is dat met Pasen? Hoe dan ook, die Paus kruipt uit de donkere holen van het Vaticaan het balkon op om de aanwezigen te zegenen. Als hij het balkon betreedt knippert hij met zijn ogen alsof hij plotseling het licht heeft gezien. Wat nog waar is ook met die felle zon. Wat heeft hij trouwens op dat balkon te zoeken? Hij staat erbij alsof hij net de Europacup gewonnen heeft terwijl hij het qua kijkcijfers toch echt moet afleggen tegen Ajax-Az hoor..

Waarom smijt de Paus zijn dure goudbrokaten, goudgerande en goudgelakte gewaden niet bij het grofvuil? Stroop de mouwen op, kerel en ga aan het werk in de derde wereld. Met zegeningen vanaf een goudgerand balkon vul je de magen van hongerend Afrika echt niet...

En over beleid gesproken: spreek je zegeningen voortaan uit op een balkon bij IKEA dan weet je zeker dat je de aandacht krijgt. Want vooral tijdens de feestdagen is het een gedrang van jewelste daar, alsof de verlosser zelf persoonlijk de boodschappen afrekent.

Snel loop ik weer terug naar de taxi en stap in. Sadat kijkt vragend naar mij maar rijdt weg als ik niets zeg.
‘Die vraag over Pinksteren was een strikvraag hè?,’ vraagt hij in het spiegeltje kijkend.
‘Slim van je’ antwoord ik.
‘Heb jij een antiterreursopleiding gehad?’ vraagt hij.
‘Zoiets. Ik ben getrouwd geweest. En ik heb nogal wat romans over de koude oorlog gelezen.’
Sadat zwijgt.
Ik ook.

Ik moet voortaan minder zuipen. Het vliegtuig komt morgen pas.


Zie ook: http://www.pacopainter.punt.nl

Schrijver: paco, 31 mei 2007


Geplaatst in de categorie: religie

4.5 met 4 stemmen 713



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Natas
Datum:
30 augustus 2007
Email:
ratelaartjehotmail.com
Toeval? Nu stop ik met reageren ;)

Maar geweldig, helemáál goed!!!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)