Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen

Unieke gympen

Ze zit al lezend op het muurtje aan de rand van het perron, vlak naast theater De Kom en kijkt even op.
De tram naar IJsselstein komt er aan. Jammer, even geduld nog. Ze duikt weer in het artikel.
Ze rilt en voelt een druppel langs haar nek kriebelen. Wat een weer.
Met een zucht blikt ze naar haar restje paraplu op de grond.

Dan vangt ze het gesprek op van de twee jongens naast haar.
Ze moet er om grijnzen terwijl ze net doet alsof ze doorleest.
'Ik lijk wel een wijf man, maar ik baal er goed van weet je'.
De jongen die zich met een vrouw vergelijkt en vermoedelijk de bijdehandste van de twee zegt: 'zie je, die mevrouw moet er ook om lachen'.

Ze kijkt hem aan. ,Ja, vind u niet, dat is toch irritant. Heeft die gast dezelfde schoenen als ik gekocht'. Hij draait met zijn ogen.

Ze zijn mooi, knikt ze en kijkt goedkeurend naar zijn zwarte gympen. 'Ja hè!' gaat hij er gretig op in.

Hij bukt zich, pakt de rand van zijn broekspijp en sjort hem iets omhoog. 'Kijk', demonstreert hij, 'je ziet ze bijna nergens, ze zijn uniek'.

De gympen zijn halfhoog en er prijken twee witte sterren op enkelhoogte.
Misschien koop ik ze ook wel, zegt ze ernstig. Even speurt hij haar gezicht af. Dan zegt hij: 'Intersport, negenennegentig euro vijfennegentig'.

'Mm' zegt ze. ‘Die andere jongen vond ze kennelijk ook de moeite waard’.
'Dat kan wel zijn maar we zitten in een zelfde groepje, dan vind ik dat zo irritant'.

Hij krijgt er rode wangen van. 'En', vervolgt hij, 'ze zijn niets voor hem' . 'Waarom dan niet', vraagt ze. 'Nou, hij is metal weet je'. Ja?
Dan draag je kistjes, geen gympen', zegt hij stellig.
Ze kijkt hem aan en knikt. Hij lacht wat verlegen.

Ah, daar komt de tram. Ze pakt haar tas, gooit de paraplu in de prullenbak naast haar en steekt haar hand op.

´Hooi´, groeten de jongens haar in koor.

Schrijver: Mohair
Inzender: Monique Louis, 12 december 2009


Geplaatst in de categorie: reizen

3.5 met 2 stemmen 391



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)